artikkelikuva

Trafi: Työsuhdeautoilulla kohti vähempiä päästöjä

  • AutoetuAutopolitiikkaPäästötTyösuhdeautoiluYritysautoilu
  • Työsuhdeautoilun asenneilmapiiri on murroksessa, kertoo Trafin viime vuoden lopulla julkaisema tutkimus. Autokannan uudistamisessa ja päästökehityksessä työsuhdeautoilu on merkittävä tekijä.

    Trafin vuoden lopulla julkaisemassa tutkimuksessa etsittiin hyviä käytäntöjä ja tekijöitä, jotka ohjaavat kohti ympäristöystävällisempää työsuhdeautoilua. Tutkimusta varten haastateltiin suomalaisia yrityksiä, niiden työntekijöitä sekä kolmea leasingyritystä, myös LeasePlan Finland Oy:tä.

    Työsuhdeautoilun potentiaali autokannan muuttamiseksi vähäpäästöisemmäksi on merkittävä: työsuhdeautot ostetaan uusina ja myydään jatkokäyttöön sopimuskauden jälkeen. Työsuhdeautoedun käyttäjiä on Suomessa n. 80 000.

    - Leasingautot jäävät kuluttajamarkkinoille ja uudistavat Suomen autokantaa, joka on ilmastotavoitteista huolimatta jatkanut vanhenemistaan. Ympäristönäkökulman lisäksi työsuhdeautoilla liikenteeseen saadaan myös entistä turvallisempia autoja, muistuttaa LeasePlan Finland Oy:n kaupallinen johtaja Karri Andersson.

    Vaikka vaihtoehtoisten käyttöjärjestelmien käyttöönotto on ollut vielä varovaista, näkivät tutkimuksessa mukana olleet yritykset ja leasingyritykset erityisesti ladattavien hybridien osuuden työsuhdeautoista kasvavan.

    - LeasePlan tarjoaa kaikkien käyttövoimien autoja, oli kyse hybrideistä, täyssähköstä tai kaasusta. Vaihtoehtoisten käyttövoimien kasvu edellyttääkin, että niitä on valittavissa leasingyritysten valikoimissa – tämä ei välttämättä ole itsestäänselvyys, Andersson sanoo.

    Tutkimuksen mukaan myös pienet ja keskisuuret yritykset ovat pikkuhiljaa siirtymässä omistamisen sijasta leasinginpalveluiden käyttäjiksi. Automerkkien, -mallien ja -luokkien viidakossa etenkin suurempien leasingyritysten tarjoama apu päätöksenteon tueksi tulee tarpeeseen. Tämä korostuu uusien käyttövoimien tuodessa entistä enemmän vaihtoehtoja.

    - Pk-yritykset hyötyvät samasta tietotaidosta ja datasta, joka meillä on tarjota suuremmillekin yrityksille. Leasingin kautta vaihtoehtoisia käyttövoimia voi kokeilla joustavammin ja osana muuta yrityksen autokantaa, Andersson sanoo.