artikkelikuva

Pieni yritys hyötyy LeasePlanin kilpailutusvolyymistä ja kumppaniverkostosta

30.05.2017

  • YritysautoiluYritysautoilun kustannuksetYritysautoilun palvelutYritysautoilun rahoitusmuodotYritysauton hankinta
  • Voimakkaassa kasvukiidossa oleva Puuppolan Konepalvelu Oy hankki työnjohtoauton yksittäisen auton huoltoleasingilla. Leasingiin liittyy ennakoitavuus kuluissa ja huolettomuus teknisessä puolessa, päättäjäkaksikko summaa.

    Keski-Suomessa tie- ja infra-aluehuollon urakointia tekevässä Puuppolan Konepalvelussa pohdittiin marraskuussa 2016 olisiko henkilöauton hankkiminen viisainta ostamalla vai liisaamalla.

    - Pohdimme ensin sitä, olisiko hankittava auto käytetty vai uusi, sitten aloimme miettiä kustannusrakennetta, pankin rahoitusta ja tarvittavaa varustelua. Etsimme vaihtoehtoa, joka ei kuormittaisi tulevaisuuden hankintojamme tai yrityksen käyttökassaa, toimitusjohtaja Jani Sihvonen toteaa.

    - Valitsimme muutaman automerkin ja -mallin vaihtoehdoiksemme ja tutkimme myös autoliikkeiden omia leasingtarjoamia. Kaikkien näiden vertailujen jälkeen tulimme siihen tulokseen, että LeasePlanin palvelu on riskittömin, jatkaa Puuppolan Konepalvelu Oy:n omistaja Jarno Hiljanen.

    Autoksi valikoitui Opel Mokka X, nelivetoinen katumaasturi, johon haluttiin kattavat lisä- ja erikoisvarusteet ajomukavuuden ja varsinkin työturvallisuuden maksimoimiseksi. Opel saapui käyttövalmiina huhtikuussa 2017. Sihvonen ja Hiljanen kummatkin toteavat auton hankintaprosessin yllättäneen heidät positiivisesti.

    - Se oli jämäkkää, asiantuntevaa ja asiallista palvelua kaikin puolin. Se, mikä meidät yllätti oli nimenomaan LeasePlanin kilpailutus: meidän ei tarvinnut osallistua siihen millään tavalla, vaan asiat hoituivat automaattisesti, Hiljanen kertoo.

    - Jo yksistään auton hankintahinta olisi ollut huomattavasti kalliimpi, jos olisimme kilpailuttaneet itse. Pieni yritys todellakin hyötyy LeasePlanin kilpailutusvolyymistä: onhan se hintalappu erilainen, kun iso toimija ostaa satoja autoja vuosittain tästä samasta ketjusta eri puolilta maata, Sihvonen toteaa.

    Yrityksen kasvu sitoo kassaa – leasing tuo ennakoitavuutta

    Puuppolan Konepalvelu Oy työllistää kymmenkunta taajamien ja teiden alueurakoinnin ammattilaista. Erikoisaloina ovat leikkipuistojen ja liikuntapaikkojen ylläpitotarkastukset huoltoineen, sekä liikennemerkkien ja opasteiden asennus esimerkiksi työmaiden liikennejärjestelyjen muuttuessa. Tarvittaessa yritys ostaa alihankintatyötä luotettavilta yhteistyökumppaneilta. Vuonna 2005 perustettu yritys alkoi kasvaa voimakkaasti – mutta hallitusti – vuonna 2016.

    - Toimimme aliurakoitsijoina kaikille merkittäville alan toimijoille, mutta palvelemme on myös pienempiä yritys- ja yksityisasiakkaita. Kassatarve on yrityksen kokoon suhteutettuna suuri, sillä aliurakoitsijana sitoudumme pitkiin maksuaikoihin. Kun olemme hoitaneet maksut henkilökunnalle, yhteistyökumppaneille ja yhteiskunnalle, saattaa kulua 30-60 päivää ennen kuin saamme tuloutuksen projektista asiakkaaltamme, Hiljanen taustoittaa.

    - Kassavirran näkökulmasta yksittäisen auton leasing sopii meille erinomaisesti, sillä kustannuspuolen kuormitus on ennakoitavissa. Lisäksi huoltoleasing tarkoittaa meille sitä, että tämän ajoneuvon kohdalta yllätysmomentit on poistettu. Olemme oppineet, että olipa kyseessä laite kuin laite, siihen liittyy aina jotain yllätystä. Nyt ne on minimoitu, jatkaa Sihvonen.

    Yksittäisen auton huoltoleasingsopimukseen sisältyy tekniset korjaukset, määräaikaishuollot sekä sijaisauto huoltojen ajaksi, jokaisena päivänä 24 tuntia päivystävä Tiepalvelu, kasko- ja liikennevakuutus sekä renkaat.

    - Käytännössä maksamme vain polttoaineet erikseen. Tiedämme, että LeasePlanin kautta huollot ja korjaukset sujuvat ongelmitta. Leasingyhtiö antaa jokaisesta työstä laskutusluvan huolto- ja korjaustaholle ja tiedämme niiden tulevan nopeasti. He tekevät yhteistyötä vain sellaisten kumppanien kanssa, joihin he luottavat – ja ketjun toimivuus oikeasti näkyy asiakkaalle.

    Liikkuvasta konttorista haluttiin edustuskelpoinen

    Jarno Hiljasella ja Jani Sihvosella oli selkeä kuva siitä, millainen auton he halusivat työnjohtoautokseen. Kaksikon mielestä auto ei saanut olla liian pramea, vaan sen piti sopia yrityksen ihmisläheiseen ja palvelualttiiseen toimintatapaan.

    - Liikkuva konttorihan on samalla edustuskuva meistä. Nelivetona sillä pärjää huonossakin talvikelissä. Se on toimiva, hyvässä mielessä neutraali ja vieläpä nätti.

    - Vaakakupissa painoi myös se fakta, että leasingyhtiö jakaa riskin jäännösarvosta. Ei meillä voi olla tietoa siitä, mikä juuri tämän dieselauton arvo mahdollisesti olisi viiden vuoden päästä – mutta LeasePlanilla on, Sihvonen ja Hiljanen summaavat.