artikkelikuva

Miten autopolitiikka rajaa työsuhdeauton valintaa?

20.02.2017

  • AutoetuAuto ja liikenneAutopolitiikkaTyösuhdeautoiluTyösuhdeauton valintaYritysautoilun palvelut
  • Autopolitiikka voi ottaa kantaa muun muassa päästörajaan, ovien määrään, turvallisuusvarusteisiin, hankintahintaan ja korimalliin.

    Autopolitiikka on autoasioihin liittyvien käytäntöjen käsikirja, johon jokaisen työntekijän tulisi tutustua. Uuden työsuhdeauton hankintaa suunnittelevan työntekijän on tarkistettava hyvissä ajoin, onko autopolitiikkaa päivitetty.

    Kaksi autohankintaa rajaavinta tekijää ovat päästörajat ja sallitut automerkit malleineen. LeasePlan Finland Oy:n vuonna 2016 tekemän vertailun mukaan suomalaisyrityksissä määritetään keskiarvoisesti kahdeksan sallittua automerkkiä.

    - Kansainvälisesti automerkkejä rajataan jopa tiukemmin; maailmalla on runsaasti organisaatioita, jotka sallivat työsuhdeautoja vain neljältä tai viideltä automerkiltä, kertoo avainasiakaspäällikkö Satu Björkstén LeasePlanilta.

    - Suomessa vertailussamme oli mukana myös muutama yritys, jotka sallivat minkä tahansa automerkin valitsemisen. Yleisesti ottaen työnantajat valitsevat sallitut automerkit vertailemalla niiden kustannustehokkuutta.

    Myös brändi- ja ekologisuusnäkökulmat linkittyvät sallittujen automerkkien ja -mallien rajaamiseen. Olisi nurinkurista sallia vaikkapa kaksiovisten tehokkaiden urheiluautojen hankkiminen, jos yritys haluaa brändäytyä ympäristöasiantuntijana vihreitä arvoja korostaen.

    94 prosenttia suomalaisyrityksistä on määrittänyt autopolitiikkaansa jonkinlaisen CO2-päästöjen rajan. LeasePlanin isoimpien yritysasiakkaiden määrittämä tyypillinen päästöraja on 140-150 grammaa. Yritykset myös kannustavat ekologisen auton valintaan erilaisten kompensaatiomallien kautta.

    Tarkista, mitä työnantajayrityksesi autopolitiikassa sanotaan:
    • sallituista automerkeistä?
    • sallituista hankintapaikoista?
    • hankintahinnan raameista?
    • korimallista?
    • ovien lukumäärästä?
    • nelivetoauton valitsemisesta?
    • lisävarusteista?
    • pakollisista turvallisuusvarusteista?
    • päästörajoista?
    • kompensaatiomalleista?

    Hankkimassa ensimmäistä työsuhdeautoa?

    Ensimmäisen työsuhdeauton hankkimista suunnittelevan työntekijän on tarkistettava autopolitiikasta, antaako työnantajayritys ohjeet auton hankintaan.

    - Yritys voi määrittää auton hankintapaikat eli tietyt autoliikkeet ovat hyväksyttyjä. Joissakin yrityksissä auton hankkiminen on mahdollista vasta tuoreen työsuhteen koeajan jälkeen, Satu Björkstén kertoo.

    On myös selvitettävä, onko autopolitiikassa kehote vapaana olevan auton käyttöönottamisesta.

    - Se tarkoittaa, että jos jostain syystä toiselta työsuhdeautoilijalta on vapautunut auto, on se otettava vastaan. Suurin osa yrityksistä ei kuitenkaan tähän suoraan velvoita, vaan se on lähinnä kehote.

    - Vapaan auton käyttöönotosta voi joissain tapauksissa saada myös rahallista kompensaatiota, sillä silloinhan mieleistä autoa ei pääse itse valitsemaan. Vapaan auton voi vastaanottaa käyttöönsä esimerkiksi siksi ajaksi, kun itse valittua uutta autoa odotetaan tehtaalta.

    Tarkista autopolitiikasta myös:
    • auton vakuuttamisen yksityiskohdat
    • kuljettajan vastuut ja velvollisuudet
    • toiminta vahingon sattuessa (omavastuuosuus, vahinkoilmoituksen tekeminen, sijaisauton käyttö jne.)
    • auton käyttöoikeus (saavatko perheenjäsenet käyttää autoa?)
    • työpaikan vaihtaminen kesken leasingsopimuksen

     

    Lataa Opas työsuhdeauton valintaan



    Lue lisää

    • Lisävarusteet personoivat työsuhdeauton
    • Miten yritys voi kannustaa ekologisen auton valintaan?
    • Leasingin ABC: Käyttöetu vai vapaa autoetu
    • Selvitä autoedun ehdot ulkomaankomennuksella