artikkelikuva

Liikenneturva: Joka kolmas boikotoi yritystä liikennekäyttäytymisen takia

18.05.2017

  • Autot ja liikenneLiikenneTurvallisuusYritysautoilu
  • Kiilaaminen, ylinopeus, virheellinen pysäköinti, röyhkeä ohittaminen tai muu huono liikennekäyttäytyminen voi johtaa yrityksen boikotointiin.

    Liikenneturvan koulutusohjaaja Tomi Rossin opinnäytetyön mukaan noin joka kolmas on boikotoinut tai harkinnut boikotoivansa yritystä sen ajoneuvojen kuljettajien liikennekäyttäytymisen johdosta. TNS Gallup keräsi tutkimusta varten kyselyvastaukset 1677 suomalaiselta.

    Yrityksen ajoneuvoilla ajavien kuljettajien huono käyttäytyminen, kuten rattijuopumus, kiilaaminen, virheellinen pysäköinti, ylinopeus tai päin punaista ajaminen voi johtaa yrityksen boikotointiin, sillä kuluttaja arvioi ostopäätöstä tehdessään yrityksen mainetta yhtenä kriteerinä.

    Otteita tutkimuksesta:

    Rakennustarvikkeita myyvän liikkeen auto kaahasi keskustassa, meninkin kilpailevaan liikkeeseen.” (vastaaja mies, 40 vuotta)

    Lähettifirman kuski ajoi kuin kaistapää, emme käyttäneet enää ko. firmaa.” (vastaaja nainen, 46 vuotta)

    Lähde: Liikenneturva

     

    - Kuljettajien liikennekäyttäytymiseen on hyvä kiinnittää huomiota osana sekä maineenhallintaa että työturvallisuutta. Yrityksillä on useita keinoja vaikuttaa kuljettajien toimintaan liikenteessä, toteaa Liikenneturvan koulutusohjaaja Tomi Rossi.

    Eniten liikennekäyttäytyminen vaikuttaa naisiin ja yli 50-vuotiaisiin. Tyypillisin boikotoija tai boikotoimista harkinnut on mies. Yleisintä boikotointi on 34–49-vuotiaiden keskuudessa. Suhtautumisessa eri rikkeisiin on myös eroja: esimerkiksi ylinopeus koetaan vähemmän merkitykselliseksi kuin väärin pysäköiminen, röyhkeä ohittaminen tai punaisia päin ajaminen.

    TNS Gallup Oy keräsi tutkimusaineiston Liikenneturvan toimeksiannosta marras-joulukuussa 2013 internetpaneelissa. Kyselyyn vastasi 1677 yli 15-vuotiasta suomalaista. Kysely oli osa Master Thesis -opinnäytettä, jonka Tomi Rossi toteutti osana Jyväskylän Ammattikorkeakoulun ylemmän AMK International Business Management -koulutusohjelmaa. Opinnäytetyön otsikkona on: “How Does the Traffic Behavior of Company Vehicles’ Driver Affect Corporate Reputation and Consumers Purchasing Behavior in Finland?”