artikkelikuva

Leasingin ABC: Käyttöetu vai vapaa autoetu

01.10.2013

  • Autoilun verotusTyösuhdeautoiluYritysautoiluYritysautoilun kustannukset
  • Yritysten autoetu toteutuu tyypillisesti osana palkkaa. Malleissa eroja, jotka verohallinto määrittelee vuosittain. Kumpi kannattaa juuri sinulle?

    Yksinkertaistetusti näiden kahden mallin erona on se, että vapaassa autoedussa työnantaja maksaa kaikki autoon liittyvät kustannukset, kun taas käyttöedussa työntekijä maksaa itse polttoainekustannukset ja työnantaja vastaa kaikesta muusta sovitun mukaan.

    Autoedun laskemiseen käytetään verohallinnon vuosittain vahvistamaa laskentakaavaa. Käytännössä arvo muodostuu hyvin kaavamaisesti kahdesta määritellystä osasta: perusarvosta ja arvioiduista käyttökustannuksista.

    Autoedun perusarvo on sama olipa kyseessä käyttöetu tai vapaa autoetu, auton ikäryhmä huomioiden. Käyttökustannusten laskennassa edun muoto luonnollisesti vaikuttaa vahvemmin kustannusten määrittelyyn.

    Perusarvo

    Autoedun laskennassa auton perusarvo määrittyy prosenttiosuutena auton uushankintahinnasta, joka on maahantuojan määrittämä arvo auton käyttöönottokuukauden alussa vähennettynä 3 400 eurolla.

    Erotuksena saatavasta uushankintahinnasta lasketaan uusimmissa autoissa 1,4 prosenttia sekä yli 850 euron arvon ylittävät lisävarusteet. Tätä perusarvoa käytetään autoedun laskennassa koko autoetuuden keston ajan, olipa edun muoto kumpi tahansa.

    Arvioidut käyttökustannukset

    Autoedun muotojen vertailussa huomattavasti merkittävämpi tekijä on perusarvon päälle laskettavat käyttökustannukset. Näitä kustannuksia ovat esimerkiksi vakuutukset, rengas-, korjaus-, huolto-, ja polttoainekustannukset. Nämäkin kustannukset lasketaan verotuksessa hyvin kaavamaisesti, vaikkakin esimerkiksi bensiininkulutus voi vaihdella paljon myös eri kuljettajien välillä. Myöskään bensiini- ja dieselkäyttöisten autojen välillä laskentatapa ei tee eroa.

    Arvioidut käyttökustannukset lasketaan käytännössä yksityisajojen määrän perusteella. Uusimmissa autoissa (ikäryhmä A) vapaan autoedun kaavamainen lisäys autoedun arvoon on 285 euroa kuukaudessa tai 19 senttiä kilometriltä. Summa perustuu 1500 kilometrin yksityisajoarvioon (1500 km x 0,19 euroa).

    Käyttöedussa vastaava kaavamainen lisäys on 105 euroa kuussa tai 7 senttiä kilometriltä. Laskelma perustuu niin ikään 1500 kilometrin yksityisajojen arvioon.

    Kilometrikohtaisen arvioinnin käyttäminen edellyttää hyvin tarkan ajopäiväkirjan pitämistä tai muuta luotettavaa selvitystä ajojen määristä.

    Kumpi sitten kannattaa?

    Paperilla monimutkaiselta vaikuttavan laskentakaavan voi yksinkertaistaa siten, että autoedun edullisuus kuljettajalle määrittyy pääasiassa auton polttoaineenkulutuksesta. Käyttöedun ja vapaan autoedun erohan on, että toisessa polttoainekulut maksaa kuljettaja itse ja toisessa työnantaja.

    Vuonna 2014 käyttöedun ja vapaan autoedun välinen ero kilometritaksoissa on 12 senttiä (19c-7c), joka 1500 kilometrin ajolla tarkoittaa 180 euroa. Mikäli auton polttoainekustannukset ovat tätä suuremmat tulee vapaa autoetu käyttöetua edullisemmaksi. Vähemmällä kulutuksella taas käyttöetu tulee edullisemmaksi.

    Autoetu vuonna 2014

    1. Ikäryhmä A (2012–2014 käyttöönotetut autot)

    Vapaa autoetu: 


    Edun arvo kuukaudessa on 1,4 % auton uushankintahinnasta lisättynä 285 eurolla tai 19 sentillä kilometriltä.

    Auton käyttöetu: 


    Edun arvo kuukaudessa on 1,4 % auton uushankintahinnasta lisättynä 105 eurolla tai 7 sentillä kilometriltä.

     

    2. Ikäryhmä B (2009–2011 käyttöönotetut autot)

    Vapaa autoetu: 


    Edun arvo kuukaudessa on 1,2 % auton uushankintahinnasta lisättynä 300 eurolla tai 20 sentillä kilometriltä.

    Auton käyttöetu: 


    Edun arvo kuukaudessa on 1,2 % auton uushankintahinnasta lisättynä 120 eurolla tai 8 sentillä kilometriltä.

     

    3. Ikäryhmä C (ennen vuotta 2009 käyttöönotetut autot)

    Vapaa autoetu: 


    Edun arvo kuukaudessa on 0,9 % auton uushankintahinnasta lisättynä 315 eurolla tai 21 sentillä kilometriltä.

    Auton käyttöetu: 


    Edun arvo kuukaudessa on 0,9 % auton uushankintahinnasta lisättynä 135 eurolla tai 9 sentillä kilometriltä.

     

    Tutustu vuoden 2016 verotusarvoihin tästä