artikkelikuva

Autojen päästömittaustapa muuttui - mitä WLTP:stä tiedetään nyt?

08.11.2018

  • autoilun verotusautopolitiikkapäästöt
  • Autojen hiilidioksidipäästöjen mittaustapa muuttui syyskuun alussa. Muutoksen astuessa voimaan saatoimme vain ennakoida sen vaikutuksia esimerkiksi verotukseen ja sitä kautta autojen hintoihin. Nyt uusi mittaustapa, WLTP, on ollut voimassa muutaman kuukauden. Mitä tiedämme nyt?

    Autojen hiilidioksidipäästöjä mitataan nyt aikaisempaa perusteellisemmin. Aiempi tapa (NEDC) ei ottanut huomioon yhtä vahvasti esimerkiksi ajo-olosuhteita tai auton varustelua. Uusi tapa WLTP on huomattavasti tarkempi ja antaa siksi autoille aiempaa korkeampia päästölukemia. Tämä tiedettiin jo etukäteen, mutta muutoksen kerrannaisvaikutukset esimerkiksi verotukseen jäivät auki muutoksen astuessa voimaan.
     
    Lue lisää WLTP-päästömittaustavasta

    Muutos tuli, mikä muuttui?

    WLTP:n myötä autojen päästölukemat ovat muuttuneet, joidenkin mallien kohdalla ne ovat nousseet reilustikin. Tämä on vaikuttanut selkeästi myös hintoihin. 
     
    Ennen syyskuuta koetettiin arvioida uusia CO2-arvoja kertomalla vanhalla tavalla mitattu päästöarvo kertoimella 1,2. Nyt käytäntö on osoittanut, että kerroin oli alakanttiin. Kun puhutaan yleisimmistä työsuhdeautoista, kerroin 1,3 on lähempänä todellisuutta.
     
    - Yleisesti ottaen kaikki auton painoa lisäävät varusteet, kuten vetokoukku, turvallisuutta lisäävät varusteet, korimalli, neliveto - vaikuttavat WLTP-päästöarvoon ja vaikuttavat siten päästöeroihin jopa samojen mallisarjojen sisällä, LeasePlanin category manager Teemu Tallqvist sanoo.

    - Vielä toistaiseksi osa maahantuojien hinnastoista on melko suppeita ja niihin on päässyt vain testeissä parhaiten pärjänneet mallit. Näin ollen kaikkia tuttuja automalleja ei vielä ole hinnastoissa mikä tietysti hankaloittaa vertailujen tekemistä. Työsuhdeautoissa melko vahvasti edustettujen automaattivaihteisten nelivetojen päästöt ja hinnat on merkistä riippumatta kyllä nousseet.
     
    Esimerkki: Muutamien yleisten työsuhdeautomallien päästöarvo- ja hintamuutos keskimäärin. Huomioithan, että keskiarvo on aina vain keskiarvo, eikä siitä voi vetää suoria johtopäätöksiä yksittäisen automallin muutoksesta.
     

    Hinta-ryhmä Muutos k.a € Muutos k.a CO2 g/km

    >56.000€

    2739€

    35,5

    56.000€

    2479€

    35,9

    46.000€

    1658€

    32

    40.000€

    438€

    28

    35.000€

    306€

    31

    30.000€

    236€

    37

    Huom! Muutos ilman varusteiden vaikutusta CO2-arvoon.

     

    Pakettiautot seuraavat perässä

    Muutos koskee nyt ensimmäisessä vaiheessa vain henkilöautoja. Pakettiautot siirtyvät WLTP-mittaustapaan 1.9.2019. Jo nyt tiedetään, että pakettiautojen päästöarvot tulevat nousemaan suhteellisesti henkilöautoja enemmän. Eduskunta on jo kannanotoissaan todennut, ettei veromuutos pyrikään olemaan pakettiautojen osalta veroneutraali, mikä nostanee hintoja. Siksi nyt onkin erinomainen hetki arvioida vuoden 2019 pakettiautojen hankintatarvetta ja tehdä hankintoja jo hyvissä ajoin. Se on järkevää niin saatavuuden varmistamiseksi kuin kustannussäästöjenkin vuoksi.

    Mitä yrityksen tulee ottaa huomioon?

    Elämme siirtymäaikaa. Yritysten tulee varautua siihen, että muutoksia tulee vielä lisää, CO2-arvot ja hinnat etsivät uutta tasoaan vielä pitkään. Myös verottajalla on oikeus arvioida muutoksen veroneutraaliutta vuodenvaihteessa. Siksi yritysten kannattaa laatia väliaikainen autopolitiikka, jossa tulee päättää, sallitaanko samat automerkit ja -mallit kuin ennenkin. Tällöin autopolitiikkaan tulee päivittää uudet WLTP-päästöarvot. Huomioi, että esimerkiksi päästöraja 115 g/km sulkee ulos suurimman osan perheautoista, ellei samalla puututa merkki- ja hintarajoituksiin.

    Kokemuksemme mukaan tyypillisin muutos tässä yhteydessä on ollut päästörajan nostaminen kertoimella 1.3. Vaihtoehtoisesti CO2-rajaa on nostettu 30 grammalla. Monet yritykset ovat huomioineet politiikassaan myös sen tosiasian, että maassa on kahden päästömittaustavan ja veron autoja (varastoautoissa paljon NEDC-autoja ja uudet tehdastilaukset taas WLTP-mittaustavan autoja). Tämä on käytännössä tehty siten, että politiikassa on omat päästö- ja hintarajansa molemmille mittaustavoille ja verotaulukoille. Lisäksi jos autopolitiikassa on määritelty vähäpäästöisen auton kompensaatioon oikeuttava raja, sitäkin tulee tarkastella päivitystä tehtäessä.

    - Ennakoimme, että vuoden 2019 aikana markkinoille tulee entistä laajempi valikoima vähäpäästöisiä sähkö- ja hybridiautoja, joiden saatavuus on myös aiempaa parempi. Lisäksi autovalmistajat työskentelevät kiivaasti vähäpäästöisempien ratkaisujen kimpussa, joten jotkut mallisarjat saattavat ottaa huomattaviakin loikkauksia pienempiin CO2-päästöihin. Julkisuudessa on myös ollut joitakin kommentteja verottajan mahdollisesta tilannearviosta. Autopolitiikkaa on siis syytä varautua päivittämään joustavasti, nopeallakin aikataululla, LeasePlanin kaupallinen johtaja Johanna Ali sanoo.

    Autokannan päivittämistä ja uusien autojen hankintaa ei siirtymäajalla tarvitse lykätä. Uuden auton hankinta on turvallisuus- ja ympäristönäkökulmasta aina hyvä valinta. Tarjoamme apua kaikissa WLTP:hen, autopolitiikkaan ja uusien autojen hankintaan liittyvissä pohdinnoissa. Avainasiakaspäällikkömme kertovat mielellään näkemyksiämme ja kokemuksiamme, ota yhteyttä!