artikkelikuva

Autojen päästömittaukset menevät uusiksi

23.01.2018

  • autoilun verotusautopolitiikkapolttoaineenkulutuspäästöt
  • Autojen hiilidioksidipäästöjen mittaustapa muuttuu. Uusi tapa on entistä tiukempi, mikä tarkoittaa sitä, että päästölukemat nousevat. Siirtymäaika on parhaillaan menossa, mutta vaikutukset esimerkiksi autoverotukseen ovat vielä epäselviä.

    Sitä mukaa kuin tietoisuus ilmastonmuutoksesta on lisääntynyt ja läpäissyt koko yhteiskunnan, on ryhdytty myös etsimään keinoja hiilidioksidipäästöjen vähentämiseksi. Autoteollisuuskin on pyrkinyt määrätietoisesti vähentämään päästöjä Kioton pöytäkirjan allekirjoittamisesta eli 1990-luvulta lähtien, ja myös viranomaiset ovat tiukentaneet otettaan.

     

    Konkreettinen seuraus tiukentuneesta säännöstelystä on uusi autojen päästömittausmenetelmä WLTP (Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure).  Tämä korvaa vanhemman NEDC-testin (New European Drive Cycle), joka on suunniteltu jo 1980-luvulla. Sekä autot että ajo-olosuhteet ovat sittemmin muuttuneet monin tavoin, joten testi on vanhentunut.

     

    WLTP on NEDC:tä tiukempi. Se kestää kauemmin, siinä tehdään enemmän äkillisiä kiihdytyksiä ja jarrutuksia ja siinä otetaan huomioon erilaiset varustelutasot ja -yhdistelmät, jotka vaikuttavat polttoaineen kulutukseen, painoon sekä vierintä- ja ilmanvastukseen. Toisin sanoen se tuottaa suurempia päästölukemia kuin vanha menetelmä.

     

    Uuteen siirrytään askel kerrallaan

     

    EU:n alueella uusi päästömittausmenetelmä tulee voimaan asteittain. Ensimmäinen askel on jo otettu: viime syyskuusta lähtien sitä on sovellettu kaikkiin uusiin tyyppihyväksyttäviin autoihin eli kokonaan uusiin automalleihin ja vanhoihin malleihin, joihin on tehty tyyppiä muuttava muutos kuten uusi moottoriversio. Ensi syyskuusta lähtien WLTP on pakollinen kaikissa ensirekisteröitävissä autoissa.

     

    Siirtymäaikana arvot ilmoitetaan NEDC-järjestelmän mukaisina lukuina, mutta itse mittaukset tehdään WLTP:n menetelmällä ja muunnetaan takaisin vanhaan järjestelmään. Näin ollen mittaustulokset ovat aiempaa suurempia tismalleen samalla autolla.

     

    Verovaikutukset epäselvät, vastuuraporttien kanssa kannattaa ottaa aikalisä

     

    Sekä yrityksiä että yksityisiä autonomistajia kiinnostava seikka on tietenkin se, miten WLTP-uudistus vaikuttaa autoverotukseen vai vaikuttaako se mitenkään.

     

    Joulun alla julkaistussa Kauppalehden jutussa sekä valtiovarainministeriön autoveroasiantuntija että Autoteollisuus ja -tuojat ry:n toimitusjohtaja esittivät näkemyksenään, että kokonaisveroasteen ei pitäisi nousta, ja tämä on ollut myös EU:n komission linjaus. Yksittäisten automallien verotus voi kuitenkin nousta tai laskea, vaikka keskimääräinen verotus pysyisikin samana.

     

    Joka tapauksessa veroasioita tarkastellaan vasta sitten, kun siirtymäaika on ohi ja WLTP-siirtymä tehty kokonaan.

     

    Lataa ilmainen opas autojen uudesta päästömittaustavasta


    Katso englanninkielinen video, jossa WLTP selitetään lyhyesti ja selkeästi!