artikkelikuva

Alhaisemmat käyttökulut kompensoivat hybridin hankintahintaa

30.11.2016

  • Auto ja liikenneAutopolitiikkaEkologisuusPolttoaineen kulutusUudet moottoriteknologiatYritysautoiluYritysautoilun kustannukset
  • Liisattujen hybridiautojen vuokraus- ja käyttökustannukset jäävät polttomoottorikäyttöistä autoa alhaisemmaksi, vaikka hybridin hankintahinta onkin korkeampi. Hybridien todellinen kulutus voi kuitenkin olla nelinkertainen arvioituun verrattuna.

    LeasePlan Finlandin tekemän vertailun mukaan hybridiautojen kuukausittaiset vuokraus- ja käyttökulut ovat polttomoottorikäyttöistä autoa edullisemmat. Hybridien käyttö on pitkällä aikavälillä halvempaa.

    LeasePlan tutki kymmenen henkilöauton vuokraus- ja käyttökulujen suhdetta polttoainetyyppiin. Vertailussa oli BMW:n, Audin, Mercedes-Benzin, Mitsubishin ja Volkswagenin malleja, joista valittiin hybridi- ja polttomoottoreilla varustetut autot. Autoille laskettiin vuokraus- ja käyttökulut käyttämällä 30 000 kilometrin vuosittaista ajomäärää. Vuokraus- ja käyttökuluihin kuuluu leasingvuokra, polttoaineet sekä vuosittain maksettava ajoneuvovero. Kuluissa ei ole huomioitu hybridien lataushintoja.

    - Hybridit olivat yhdeksässä vertailukohteessamme kokonaiskustannuksiltaan edullisempia. Erot ovat yllättävän räikeitä. Mikäli hybridin käyttö on arvioidun mukaista, tulee hybridillä ajaminen halvemmaksi, kertoo LeasePlanin avainasiakaspäällikkö Christoffer Nyman.

    - Hybridien vuokraus- ja käyttökuluissa huimin ero näkyi BMW:n 2-sarjalaisessa, jossa hybridivaihtoehto oli lähes 19 prosenttia halvempi. Kymmenestä vertaillusta autoparista jopa kuudessa hybridi oli yli 10 prosenttia halvempi, Nyman summaa.

    Autojen tehoissa on myös huomattavia eroja. Esimerkiksi Mitsubishi Outlanderin vertailuparissa hybridimalli on 35 prosenttia tehokkaampi.

    Esimerkki 1: BMW:n hybridi ja diesel

    Merkki: Malli: Tyyppi: Polttoainetyyppi: KW Vuokraus- ja käyttökulu (sis. alv)
    BMW 2-sarjan Active 225xe A Business Luxury Hybridi 165 918 €
    BMW 2-sarjan Active 220d A Business Luxury Diesel 140 1090,00 €

    Hybridin vuokraus- ja käyttökulut ovat 172 euroa edullisemmat dieseliin verrattuna.

     

    Esimerkki 2: Mitsubishin hybridi ja diesel

    Merkki: Malli: Tyyppi: Polttoainetyyppi: KW Vuokraus- ja käyttökulu (sis. alv)
    Mitsubishi Outlander Phev Intense+ 4wd 5p Hybridi 149 1 020 €
    Mitsubishi Outlander 2.2 Di-D Intense At 4wd 5p Diesel 110 1 155 €

    Hybridin vuokraus- ja käyttökulut ovat 135 euroa edullisemmat dieseliin verrattuna.

     

    Esimerkki 3: BMW: hybridi ja diesel

    Merkki: Malli: Tyyppi: Polttoainetyyppi: KW Vuokraus- ja käyttökulu (sis. alv)
    BMW 3-sarjan Sedan 330e A Business M Sport Editio Hybridi 185 995 €
    BMW 3-sarjan Sedan 320d A Business M  Sport Editio Diesel 140 1 083 €

    Hybridin vuokraus- ja käyttökulut ovat 88 euroa edullisemmat dieseliin verrattuna.


    Hybridien hankintahinnat ovat yleensä korkeammat, joten sekä yritysten että autoilijoiden ennakkoajatus voi olla, että leasingvuokratkin ovat aina hintavampia.

    - Vertailumme kuitenkin osoittaa toisin. Kymmenestä vertaillusta autoparista kahden hybridin leasingvuokra oli alhaisempi, ja kolmannessa tapauksessa leasingvuokrien erotus oli alle euron, Nyman summaa.

    Todellinen kulutus jopa nelinkertainen

    LeasePlan tutki pienellä tapauskohtaisella otoksella Plug-In-Hybridien EU-kulutustasoa todelliseen kulutukseen vuosien 2015-2016 aikana. Kulutustiedot laskettiin leasingautoilijoiden ilmoittamien kilometrilukemien avulla. Otannan mukaan hybridien todellinen kulutus osoittautui jopa nelinkertaiseksi maahantuojien ilmoittamaan tasoon nähden.

    - On muistettava, että myös polttomoottoriautolla ajajan on haasteellista yltää maahantuojan suosituksiin – sama pätee hybridiautoilijoihin. Nelinkertainen kulutustaso on kuitenkin huomattava ero. Esimerkiksi jos valmistaja ilmoittaa kulutukseksi 1,25 litraa, voi toteutuma olla yli viiden litran luokkaa.

    - Kulutus on korkea, jos auton käyttöä ei optimoida. Yrityksissä voidaan ajatella hybridin olevan ekoteko, mutta se ei toteudu, ellei ekomahdollisuutta hyödynnetä. Jos sähköakun lataaminen ei ole prioriteetti, on kulutus käytännössä samaa tasoa kuin vastaavan mallin polttomoottoriautolla.

    Suuri osa yrityksistä on määritellyt autopolitiikkaansa ympäristötavoitteet. Noin kolmasosa näistä yrityksistä tarjoaa työntekijöilleen kompensaation vähäpäästöisen auton valitsemisesta.

    - Nämä erilaiset kompensaatiomallit ovat yleistymässä suomalaisyrityksissä. Plug-In-Hybridit kuulostavat houkuttelevilta vaihtoehdoilta, mutta syystä tai toisesta sähköllä ajamisen mahdollisuudet ovat rajallisia, Nyman toteaa.

    Hybridiauton sähkökäyttö voi olla toissijaista

    LeasePlanin haastattelemat nimettömänä pysyttelevien hybridiä työsuhdeautonaan käyttävien leasingkuljettajien mukaan auton sähkökäyttö on vastannut odotuksia. Vastaajista usea uskoo valitsevansa hybridiauton leasingautokseen myös tulevaisuudessa.

    - Minulle se (auton) lataus on toissijainen asia, teen sitä silloin jos sille sattuu olemaan mahdollisuus ladata, kertoo yksi hybridiautoilija.

    - Tiesin jo etukäteen latauspaikoista sen verran, että niitä ei ole helppoa löytää.

    - Sanotaan niin, että jos työpaikalla olisi latauspiste niin varmasti lataisin autoa sielläkin.

    LeasePlanin avainasiakaspäällikkö Christoffer Nyman toteaa, että hybridin käyttö vaatii vielä nykypäivänä hieman ylimääräistä vaivaa.

    - Jos hankkii hybridin, mutta jatkaa ajoneuvon käyttämistä polttomoottorikäyttöisen auton tapaan, jäävät hybridin hyödyt konkretisoitumatta.