artikkelikuva

LeasePlanin kivijalkana on avoimuus

29.01.2013

50-vuotiaan LeasePlanin menestyksen kivijalat ovat avoin huoltoleasing ja avoimuus, joka on kirjoitettu yrityksen DNA:han.

Aloittaessaan Suomessa vuonna 1997 LeasePlan toi maahan aivan uudenlaisen leasing-toimintamallin. Avoin Huoltoleasing on keskeisin osa LeasePlanin menestystä ja edustaa toimintatapaa, jota muut markkinoilla olevat toimijat eivät tarjoa. Avoimuutta käytetään monissa yhteyksissä myyntiargumenttina, ja asiakkaan kannattaakin aina varmistaa mitä sillä kulloinkin tarkoitetaan.

- Avoimuus on keskeisin osa LeasePlanin DNA:ta. Avaamme kaikki sopimuksiin liittyvät kustannuselementit asiakkaillemme, toimitusjohtaja Petteri Pihlas sanoo.

- Tämä on näkemyksemme mukaan perusedellytys luottamukselliselle autoasioiden ulkoistamiselle. Vain tässä mallissa asiakas tietää sekä kokonaisuuden että yksittäisten autojenkin tasolla sen, mikä on palveluntarjoajan kateosuus kokonaisveloituksista.

Avoin huoltoleasing on asiakkaalle palautettavien auton myyntivoittojen ja kertyneiden huoltosäästöjen ansiosta aina viime kädessä edullisin vaihtoehto. Sen ominaisuudet vapauttavat asiakkaan ja LeasePlanin yhdessä tarkastelemaan autoasioiden hoidon tavoitteita ja prosessien kehittämistä pidemmällä tähtäimellä, johon missä tahansa ulkoistussuhteessa viime kädessä pitäisi päästä.

Yli 22 000 autoa, 1,5 miljoona laskuriviä

Suomessa LeasePlan nousi huoltoleasing-tarjoajien markkinajohtajaksi vuonna 2011 ja kasvu on jatkunut vahvana. Tällä hetkellä LeasePlanin osuus markkinoista on 24 prosenttia, yli 500 asiakkaan käytössä on yli 20 000 autoa.

LeasePlan tarjoaa asiakkailleen kokonaisvaltaista palvelua, mikä tarkoittaa asiakkaiden eri yksiköiden ulkoistettuna kumppanina toimimista. Näin itse yksikölle vapautuu enemmän aikaa ja resursseja muuhun työhön. Esimerkiksi taloushallinto, HR-yksikkö tai hankintaosasto ovat usein läheisiä kumppaneita. LeasePlan käsitteli Suomessa viime vuoden aikana asiakkaidensa puolesta yli 1,5 miljoonaa laskuriviä, ja vastasi yli 130 000 asiakassähköpostiin ja -puheluun. Kaikista Suomessa myydyistä uusista autoista LeasePlan ostaa joka 20:nnen.

Tyytyväisiä asiakkaita

Markkinajohtajan asemaan nousu on edellyttänyt hyvin monipuolisen asiakaskunnan hankintaa.

- Tällä hetkellä asiakkaitamme löytyy lähes kaikilta toimialoilta, ja esimerkiksi noin puolet Suomen pörssiyhtiöistä on asiakkaitamme. Vastikään tekemämme tyytyväisyystutkimuksen mukaan yli 98 % asiakkaistamme on tyytyväisiä, Pihlas iloitsee.

Tausta: 50 vuotta autoleasingia

LeasePlanin tarina alkoi vuonna 1963 Amsterdamissa. Anton Goudsmit perusti yhtiön, jonka alkuperäisenä liikeideana oli tarjota laiteleasing-palvelua amerikkalaiseen tyyliin. 60-luvulla tällainen palvelumalli oli ennenkuulumaton Hollannissa. Muutaman vuoden päästä joukkoon liittyi autokaupan puolella kokemuksensa saanut Huib van der Meulen, ja LeasePlan aloitti autoleasing-toiminnan.

Yhdessä Goudsmitt ja van der Meulen keksivät uuden konseptin, jossa yhdistyivät avoimuus sekä edistyksellinen rahoitustoiminto. Uusi avoin toimintamalli houkutteli asiakkaita ja siitä tuli keskeinen osa LeasePlanin toimintafilosofiaa, jota noudatetaan edelleen.

Vuonna 1972 alkoi LeasePlanin kansainvälistyminen yhtiön avatessa toimipisteen Belgiaan. 1980-luvulla perustettiin yksiköt Yhdysvaltoihin ja Australiaan.

2000-luvulla laajentuminen kiihtyi ja tällä hetkellä LeasePlan on maailman suurin fleet management -yhtiö. Se toimii 31 maassa ja hallinnoi yli 1,4 miljoonaa ajoneuvoa maailmanlaajuisesti.