artikkelikuva

Toyota C-HR Style 1.8 Hybrid e-CVT

  • AutomaattiHybridiKatumaasturiKoeajot
  • Toyotan uutuus C-HR on urbaani hybridi, joka erottuu massasta sekä teknologialtaan että muotoilultaan.

    Toyotan uusi katumaasturimalli tarjoaa hybridivoimalinjaa modernilla muotoilulla. Suosittuun  katumaasturien segmenttiin on vaikea tuoda uutta, mutta Toyota on onnistunut luomaan sekä muotoilultaan että teknologialtaan erottuvan C-HR:n. Sähkö- ja polttomoottorilla varustetun koeajoauton perusvoimalinja on Priuksesta tuttu ja testattu yhdistelmä, joka välittää voiman tiehen e-CVT-vaihteiston kautta. Toyota on hionut voimanlinjaa jo niin pitkälle, että moottoreiden yhteistoimintaa tuskin huomaa ajossa muusta kuin mittariston ja keskikonsolin infonäytöltä löytyvästä grafiikasta.

     

    Alusta on katumaasturimaisesti hieman korotettu, mutta silti onnistuneen jämäkkä ajossa. Kallistuksia ei esiinny normaalissa ajossa ja vaikka tien kuopat sekä epätasaisuudet välittyvät kuskille ja matkustajille, ovat ne hyvin vaimennettuja. Ohjauskin on erittäin onnistunut ja kuljettaja voi luottaa auton menevän sinne minne halutaan. Kaupunkiajoon ohjaus on vaivattoman kevyttä ja helpottaa ehdottomasti pienissä tiloissa ajamista. Maantielle päästessä ohjaus muuttuu hieman raskaammaksi, mikä helpottaa voimakkaiden ohjausliikkeiden hallinnassa, mutta tuntuu erikoiselta alkuun.

     

    Varustelutasoltaan C-HR vakuuttaa. Active-varustelutasosta alkaen mukaan kuuluu isolla näytöllä varustettua infojärjestelmää, ja materiaalit kuljettajan välittömässä läheisyydessä ovat suurimmalta osalta laadukkaita ja pehmeitä kosketukselle. Kovia muoveja kuitenkin löytyy vielä matkustajatilasta, jos tarkemmin alkaa etsiä. Rengasmelu koeajoautossa yllätti hieman maantieajossa ja tätä ei varmastikaan helpottanut koeajoauton 18-tuumaiset 225/50 -renkaat, jotka ovat tyylikkäät, mutta vähentävät ajomukavuutta.

     

    Turvallisuusvarusteena jo ensimmäisestä Life-varustetasosta saakka vakiona tulevat järjestelmät helpottavat auton jokapäiväistä käyttöä ja varoittavat kuljettajaa, jos vaara uhkaa. Kaupunkiliikenteessä ja parkkeerattaessa takanäkyvyys autossa kuljettajalle on erityisen heikko paksujen takapilarien ja pienien ikkunoiden takia, joten peruutuskamera tulee varmasti hyvään käyttöön. Sivupeileistä löytyy myös ehdottomasti hyödylliset kuolleenkulman varoitukset, jotka ilmoittavat kuljettajalle, jos toinen auto on viereisellä kaistalla.

     

    Hybrideissä tärkeimpinä ominaisuuksina nousevat esiin ympäristöystävällisyys ja pieni kulutus. Sekalaisessa ajossa on mahdollista päästä melko lähelle valmistajan lupaamaa kulutusta (3,9 l/100 km) ja 87g/km CO2-päästöjä, jos ajelee rauhallisesti ja ennakoivasti. Nopeuden noustessa ja sporttisemmalla ajotyylillä kulutus tietenkin nousee, mutta tällöinkin vielä maltillisesti noin 5 l/100 km paikkeille.

     

    Jos haussa on ketterä urbaani kaupunkikulkija, joka erottuu harmaasta massasta, on C-HR ehdottomasti tutustumisen arvoinen auto, etenkin koeajoauton tarjoamalla hybridivoimalinjalla.

     

    Koeajoauton hintatiedot (2017)
    Käyttöetu

    535 €

    Vapaa autoetu

    685 €

    Kokonaishinta

    34 469,01€

     

    Kirjoittaja: Lauri Enkainen

    Kuka autot koeajaa?



    Rajaa koeajoja

    Koeajot