artikkelikuva

Toyota Avensis 1.8 Valvematic

  • FarmariKoeajossaPolttomoottoriToyota
  • Tämänkertainen koeajo tehtiin palautetulla leasing-autolla. Toyotan kolmivuotias ”titaanivaihdokki” osoittautui kuitenkin koeajossa täysin uuden veroiseksi.

    Testasin palautuvista autoista kolmannen sukupolven Toyota Avensis 1.8 Valvematic –farkun. Bensamoottorilla käyvä ja automaattivaihteinen auto on varustetasoltaan Linea Sol, ja ollut siis aikoinaan varustelulistan keskitasoa. Ajoneuvo on rekisteröity tammikuussa 2012, eli se on kohta kolmivuotias ”titaanivaihdokki”. Ajokilometrejä on kertynyt vain 46 000, huollot on hoidettu kaikki ajallaan.

    Päällisin puolin autossa ei juurikaan näy käytön jälkiä: pieni naarmu takapuskurissa, edestä ns. helmalista irti sekä tuulilasissa muutama kiveniskemä. Auton tumma ulkoväritys on edukseen ja autohan näyttää pestynä ja puunattuna todella myyvältä paketilta.

    Auton sisustus on tummaa kangasta. Kaikki materiaalit ja kaikki lisukkeet olivat kunnossa (esim. lämmityslaite, ilmastointi, penkinlämmittimet, ratin säädöt, sähkölasit ja peilit, monitoiminäyttö peruutuskameralla ja navigaattorilla) sekä kaikki luukut ja lokerikot olivat kuosissa. Pieniä asumisen merkkejä oli havaittavissa.

    Autossa on kaksi hyvää, ehjät rengassarjaa: kesärenkaat 5-6 millin kulutuspinnan peltivanteilla ja merkkikapseleilla, sekä nastarenkaat 6-7 millin alumiinivanteilla. Renkaidenkin puolesta autolla tehdään siis vielä monta huoletonta retkeä.

    Pienellä koeajolenkillä sain todeta, että auto on kuin uusi. Välyksiä ei tunnu missään, kaikki apulaitteet ovat kunnossa ja vaihteisto toimii hienosti. Alusta tuntuu jämäkältä, farmariversiossa takapään jousitus onkin hieman sedania jäykempi. Autossa on siis kapasiteettia tavaroiden kuljettamiseen niin tilojen kuin jousituksen puolesta. Akku on vielä virkeä ja käynnistyvyydessä on tuttua toyotamaista nöyryyttä. Bensamoottori käy hienosti ilman sivuääniä tai minkäänlaisia ylimääräisiä värinöitä. Moottori on tuon ajan valikoimista keskimmäinen eli 1,8l / 147hv, jolla suurehko kori liikkuu kohtalaisesti myös Multidrive S -automaattivaihteistolla. Moottoriversio on päivitetty edellisen sukupolven moottoriin verrattuna 20 prosentin tehon lisäyksellä, mutta 15 prosenttia pienemmillä CO2-päästöillä. Automaattivaihteisto toimii siis moitteetta, ei miettimisiä eikä ryntäyksiä, ja ratin vaihteistovalitsimet sekä ns. sporttinappi myös toimivat sataprosenttisesti.

    Loppukommenttina sanoisin, että tästäkin autosta saa suuren, varman ja laadukkaan ”titaanivaihdokin” vielä pitkäksi aikaa joku onnellinen Toyotaa arvostava autoilija.

    TIESITKÖ?
    LeasePlanille palautuu kuukausittain keskimäärin 300 autoa, jotka kaikki käyvät läpi palautustarkastuksen. Tämä koeajo on tehty palautetulla leasing-autolla.


    Kirjoittaja: Jussi Rinta-Rasula



    Rajaa koeajoja

    Koeajot