artikkelikuva

Toyota Auris Touring Sports Hybrid

  • FarmariHenkilöautoHybridiKoeajossaToyota
  • Toyota Auriksen hybridifarmari on yllättävän tilava, eivätkä ylimääräiset akut ja sähkövempeleet rokota matkustus- ja tavaratilaa.

    Suositun farmarikorisen Corollan poistuttua markkinoiltamme jo vuosia sitten moni jäi varmasti kaipaamaan Toyotan mallia tähän kokoluokkaan. Corolla ja Auris ovat toki olleet mallistossa, mutta farmarimalli on puuttunut. Uutuudella onkin suuret saappaat täytettävänä.

    Auris Touring Sports on heti alusta alkaen saatavilla myös Priuksesta tutulla hybriditekniikalla varustettuna. Kyseessä onkin markkinoillamme ensimmäinen tämän kokoluokan hybridifarmari. Muutamista kilpailijoista poiketen järjestelmään kuuluvat ylimääräiset akut ja sähkövempeleet eivät millään tapaa rokota matkustus- tai tavaratilaa. Ainoa negatiivinen asia hybridimalleissa on perinteisiä voimanlähteitä korkeampi lähtöhinta. Toki tuo hieno tekniikka voi käydä rasitteeksi joskus tulevaisuudessa, kun auto käytettynä lähestyy autokantamme keski-ikää. Ainakin toistaiseksi vastaavan tekniikan Priukset ovat tosin olleet erittäin luotettavia, vaikka ensimmäisillä autoilla alkaa olla ikää melkoisesti.

    Sisätiloiltaan malli edustaa luokkansa keskikastia, ja tavaratilaan mahtuu helposti neljän hengen tavarat viikonloppumatkaa varten. Hybridimallin ainoa vaihteistovaihtoehto on ECVT, eli käytännössä portaaton automaattivaihteisto, joka tekee ajamisesta vaivatonta ja pitää vedon tasaisena. Kyseinen vaihteisto ei ehkä ole urheilullisesta ajotyylistä pitävien mieleen, mutta sopii tähän tekniikkaan erinomaisesti. Bensa- ja dieselmallit on saatavilla manuaalina ja 1,6:n bensamalli myös Multidrive-variaattorivaihteistolla.

    Luvattuihin kulutuslukemiin kannattaa suhtautua pienellä varauksella, kuten muissakin autoissa. Ilmoitettuun kulutukseen en itse päässyt millään, mutta varsin hyviin lukemiin kylläkin. Etenkin kaupunkiajossa hybriditekniikka näyttää kyntensä mm. varastoimalla jarrutusenergiaa akkuihin ja käytännön kaupunkikulutus onkin aivan omaa luokkaansa.

    Koeajoauton hintatiedot (2013)

    Tekniset tiedot:
    EU kulutus / l / 100km
    kaup. / maantie / yhd.
    3,6 / 3,6 / 3,7
    CO2-päästöt: 85 g/km

    Käyttöetu: 450 €
    Vapaa autoetu: 645 €
    Kokonaishinta: 29 460,58 €


    Kirjoittaja: Heikki Helevä



    Rajaa koeajoja

    Koeajot