artikkelikuva

Skoda Superb Combi 2.0TDI 190 Style DSG

  • FarmariKoeajossaPolttomoottoriSkoda
  • Superbin KESSY-järjestelmä mahdollistaa auton avaamisen ja käynnistyksen silloinkin, kun kädet ovat täynnä ostoskasseja, lapsia ja lemmikkejä.

    Ensivaikutelma autosta oli ajatus ”onpa isot takaovet ”. Ovien takaa löytyi luokassaan ruhtinaalliset tilat, myös tavaratila on reilu, eikä kuljettajanpaikallakaan ahdista. Näin kahden koiran omistajana auto vaikuttaisi oikein sopivalta ja voisi kuvitella myös lapsiperheen ajattelevan samoin. Auton KESSY-järjestelmä mahdollistaa sen, että keskuslukituksen saa avattua ja auton käynnistettyä ilman, että avaimia tarvitsee kaivaa taskusta. Tämä helpottaa huomattavasti auton lastausta, kun kädet ovat täynnä lapsia, koiria ja ostoksia.

    Ajossa Superb oli neutraali alustaltaan ja ohjaukseltaan, kyyti mukavaa ja hiljaista. Epätasaisuudet ylitettiin eleettömästi ja auto kulki hyvin vakaasti. Istuimet olivat mukavat nojatuolit, mutta vauhdikkaammassa ajossa tukea tosin kaipaisi.

    Pimeillä osuuksilla Superb loistaa, ajovalot ovat tehokkaat ja kaukovaloavustin poistaa jatkuvan valoviiksen vetämisen tarpeen. Näin vastaantulijatkaan eivät voi syyttää häikäisystä.

    Kulutuslukemia katsellessa autolla hurauttaisi etelästä pohjoiseen oikein mielellään, ja luultavasti perillä matkalaisetkin olisivat kohtalaisen pirteitä. Tosin miehistö joutuisi pitämään varikkopysähdykset – auto sitä tuskin tarvitsisi.

    Kaupunkiajossa DSG-vaihteistolta toivoisi sulavampaa toimintaa. Tuntuu, kuin vaihteisto olisi unessa, kunnes yhtäkkiä päästää moottorin 190 hevosta laukkaamaan 400 newtonmetrin voimalla etupyöriin, jolloin taas ajonhallinta puuttuu peliin. Kadunvarsien taskuparkkeeraus ei ollut miellyttävää empivällä vaihteistolla. Oman Skoda Superb Combin ottaisin manuaalivaihteistolla.

    Koeajoauton hintatiedot (2016)
    Käyttöetu: 685 €
    Vapaa autoetu: 865 €
    Kokonaishinta: 44 898,99 €


    Kirjoittaja: Eero Seppänen

    Kuka autot koeajaa?



    Rajaa koeajoja

    Koeajot