artikkelikuva

Skoda Kodiaq 2.0TSI 4X4 Exclusive DSG

  • AutomaattiBensiiniHenkilöautoKatumaasturiKoeajotSkoda
  • Skodan uutuuden Kodiaq-nimi juontuu Etelä-Alaskassa Kodiak-saarella elävän karhun mukaan. Uutuusauto onkin karhumainen kokonsa ja näyttävyytensä puolesta.

    Koeajoimme Skodan uutuuden parhaalla varustetasolla (Exclusive), johon oli lisätty vielä Family- ja Winter-paketit sekä sähköinen vetokoukku perävaunuavustimella. Varusteet tuovat luksusta ja näyttävyyden kruunaa Kodiaqin massiivinen koko. Uutuus on saatavilla sekä 5- että 7-paikkaisena – takapenkille mahtuu tällainen isompikin karju ja perheen pienimmät voivat eksyä auton sisällä. 5-paikkaisessa mallissa tavaratilaa on huimat 720 litraa ja takapenkit kaatamalla päästään jopa 2 065 litraan. Pituussuunnassa se tarkoittaa, että kyytiin mahtuu 2,8 metrin pituinen tavara. Kuljetustilaa vaikkapa retkeilyä varten on yllin kyllin.

    Vaikka auto on karhun kokoinen, on sillä liikennöiminen helppoa. Ajoa avustavat useat järjestelmät, kuten pysäköintiavustin, kamerat sekä kaistavahti. Ajotuntumaa pystyy mukauttamaan Driving Mode -asetuksilla, jotka muuttavat alustan, ohjauksen, moottorin ja vaihteiston toimintaa hieman erilaisiksi. Vaihtoehtoina ovat muun muassa eko-, talvi-, sport- ja off road -asetukset.

    Family-lisävarustepaketin mukana Kodiaqiin saa muun muassa takaovien sähköisen lapsilukon ja aurinkoverhot takaoviin. Puolestaan Winter-lisäpaketin keskeisin varuste on kaukokäynnistyksellä toimiva polttoainetoiminen lisälämmitin. Auton sisustasta maininnan ansaitsee monitoiminäytöllä varustettu Infontainment-järjestelmä navigaattoreineen.

    Koeajettuun Kodiaqiin kuului vetokoukku ja perävaunupysäköintiavustin. Auto siis avustaa peruutettaessa vaikkapa asuntovaunun oikeaan paikkaan ja kuljettaja säästyy yhdistelmän edestakaiselta venkslaamiselta. Jarrullisen perävaunun vetopaino on nelivedon myötä niinkin korkea kuin 2 200 kiloa. Tämän helpommaksi karavaanarin arkea ei voi tehdä. Jos vielä vaunussa on sähkötoiminen aurinkomarkiisi ja grillissä piezo-sytytin, loppu onkin yhtä lomailua ja yhdessäoloa.

    Koeajon auto sijoittuu hinnastossa yläkastiin 54 000 eurolla. Autossa oli 2.0 TSI-bensamoottori (180Hv / 320Nm) ja voimalinjana DSG-automaattivaihteisto sekä neliveto. Kyseisen malliston hinnat alkavat 30 000 eurosta, jolloin niissä on manuaalivaihteinen 1.4 TSI-moottori, Active-varusteet ja etuvetoisuus.

    Skoda Kodiaq tulee käymään kovan luokan karhunpainia niin Honda CR-V:n kuin Nissan X-Trailinkin kanssa. Veikkaan, että muutama Volkswagen- ja Audi-kuljettajankin silmäilee Skodan tuloa uusin silmin. 
     

    Koeajoauton hintatiedot (2017)
    Käyttöetu 825

    Vapaa autoetu

    975

    Kokonaishinta

    54835

     

    Tekstin kirjoittaja: Jussi Rinta-Rasula

     



    Rajaa koeajoja