artikkelikuva

Renault Kadjar Energy dCi 130 4WD Bose

  • KatumaasturiKoeajossaPolttomoottoriRenault
  • Renault Kadjar on vahvaa sukua myyntihitti Qashqain kanssa, josta jää varsin hyvä yleisvaikutelma.

    Renaultin edellistä katumaasturia Koleosta harva tuskin edes muistaa ja vielä harvempi on jäänyt kaipaamaan, malli kun ei ehkä ollut ihan sieltä onnistuneimmasta päästä. Kadjarin kohdalla tilanne on toinen, se nimittäin pohjautuu vahvasti Nissanin myyntihittiin Qashqaihin ja vahvistamattomien tietojen mukaan yhteisten osien määrä pyöriikin 70%:n tuntumassa. Vaikka akseliväli Kadjarissa ja Qashqaissa onkin sama, niin Kadjar on ulko- ja sisämitoiltaan hieman Qashqaita suurempi. Esimerkiksi pituudessa Kadjar vie voiton seitsemällä sentillä ja tavaratilassa 42 litralla. Vielä kun Renaultin takuu (4 vuotta / 100 tkm) on vuoden pidempi kuin Nissanilla ja hintaero Qashqaihin vain muutaman satasen, niin homma alkaa mennä mielenkiintoiseksi.

    Muutama epäkohta täytyy kuitenkin mainita. Ensinnäkin ohjaustuntuma tai pikemminkin sen puute häiritsee ajamista ainakin aluksi. Ratin ja renkaiden välissä ei tunnu olevan minkäänlaista mekaanista yhteyttä, mutta kumma kyllä, asiaan ei kiinnittänyt parin päivän jälkeen enää ollenkaan huomioita. Toiseksi jaksan edelleen hämmästellä kosketusnäyttöjen yleistymistä autoissa. Liikkuvassa autossa kun yrittää sormella osua heiluvaan kosketusnäyttöön ja samalla ohjata autoa, niin jompikumpi työvaihe luultavasti epäonnistuu. Navigoinnin kieli vaihtuu vahingossa tanskaksi tai sitten auto suistuu tieltä. Ilahduttavasti Kadjarissa kuitenkin on ratin takana oma viiksikytkin radion hallintaan ja lämmityslaitteen säätimet ovat ihan oikeita näppäimiä. Automaattisesta ilmastointilaitteesta tosin löytyy sellainen ikävä puoli, että jos valitset ”Auto” asennon niin ilmastointi kytkeytyy pois päältä omia aikojaan. Periaatteessa oivallinen keino säästää polttoainetta, mutta käytännössä vesisateella ikkunat menevät huuruun, ellei säätele asetuksia manuaalisesti.

    Pienistä ärsyttävistä tekijöistä huolimatta autosta jää kuitenkin hyvä yleisvaikutelma. Jos haussa on keskikokoinen katumaasturi, ei Kadjaria kannata kokeilematta sivuuttaa.

    Koeajoauton hintatiedot (2015)

    Tekniset tiedot:
    EU kulutus / l / 100 km
    kaup. / maantie / yhd. 5,5 / 4,6 / 4,9

    CO2-päästöt: 129 g/km
    Käyttöetu: 545 €
    Vapaa autoetu: 725 €
    Kokonaishinta: 34 980 €

     

    Tekniset tiedot (alkaen malli)

    Tekniset tiedot:
    EU kulutus / l / 100 km
    kaup. / maantie / yhd.
    4,1 / 3,6 / 3,8

    CO2-päästöt: 99 g/km
    Käyttöetu: 375 €
    Vapaa autoetu: 555 €
    Kokonaishinta: 23 390 €


    Kirjoittaja: Heikki Helevä



    Rajaa koeajoja

    Koeajot