artikkelikuva

Peugeot 308 sw Allure PureTech 130

  • FarmariKoeajossaPeugeotPolttomoottori
  • Peugeot 308 sw on ajettavuudeltaan hyvin vakaa, rauhallinen ja huomattavan hiljainen moottoritienopeuksilla

    Taas on tekniikka liikahtanut askeleen eteenpäin. Tämän päivän päästönormien ja jatkuvan polttoaineen hintakirouksen pakottamana pudotuksia on saatava aikaan. Nyt on päästy kolmisylinteristen sarjassa tehokkaisiin vääntäviin moottoreihin, joiden käynti on sivistynyt ja ääni miellyttävä. PureTech-moottori on kokoisekseen käsittämättömän sitkeä alakierroksilla. Se johtuu osittain ahtimesta, joka tulee mukaan jo aivan pienillä kierroksilla ja on hyvin nopea reagoinniltaan. Moottoritienopeuksilla auto on hyvin vakaa ja rauhallinen ajettava. Moottorin ääntä tuskin kuulee sisätiloihin, jollei käytä Sport-asetusta. Tällöin moottorin ääni tehostetaan äänentoistojärjestelmän kautta sisälle. Yrityksenä on nähtävästi luoda suurta urheilujuhlan tuntua kiihdytyksiin ja vauhdin hurmaa ilman vaaratilanteita.

    Rengas- tai tiemelu, varsinkin kitkarenkailla, on huomattavan pieni sisätilojen puolella. 6-vaihteisen manuaalivaihteiston metallinen vaihdekepinnuppi tuntuu melko häijyltä käteen pakkasaamuna, joten kannattaa pukeutua ainakin hanskoihin. Vaihtamisajankohdassa opastaa mittaristo. Se kehottaa vaihtamaan isommalle, muttei koskaan pienemmälle, vaikka moottorin kierrokset laskisivat käyttöalueen alapuolelle. Vaihtamishetkeä ehdotetaan nykytrendin mukaisesti hyvin aikaisessa vaiheessa, mutta moottori viihtyy oikein hyvin keskikierrosalueella. Tällöin ei kannata seurata liian tiukasti kulutuslukemia. StartStop-järjestelmän saa ohitettua helposti napin painalluksella. Järjestelmä on aina automaattisesti päällä ja se pitää muistaa kuitata pois haluttaessa, joka kerta käynnistyksen jälkeen.

    Sähköisen käsijarrun hälytysääni ovea avattaessa on tilanteeseen nähden aavistuksen liioiteltu. Peilien lämmityksen puuttuminen saattaa olla hieman häiritsevä, jos niihin on tottunut. Vakionopeussäätimen viiksikatkaisija oli hauskasti asemoitu rattiakseliin kello kahdeksan kohdalle ja aluksi se osui jatkuvasti käteen rattia pyöritettäessä. Siihen tottui kuitenkin nopeasti eikä sen olemassaoloa edes huomannut muuta kuin tarvittaessa. Uudella 308 sw:llä jopa tieltä suistuminen olisi varmasti miellyttävä ajokokemus.

    Koeajoauton hintatiedot (2015)

    Kulutus EU-yhd. 5,0 l/100 km
    CO2-päästöt: 114 g/km

    Käyttöetu: 325 €
    Vapaa autoetu: 505 €
    Kokonaishinta: 19390,20 €


    Kirjoittaja: Pertti Palmu



    Rajaa koeajoja

    Koeajot