artikkelikuva

Lexus NX 300h

  • HybridiKatumaasturiKoeajossaLexus
  • Uusi Lexus on erittäin hiljainen hybridi, jonka Infotainment-järjestelmä tarjoaa lukemattomia ominaisuuksia.

    Hybridiauto on niin hiljainen, että moottorin ääntä voi säädellä lisäkaiuttimien kautta, jotta sisätiloissa tunnelmaa saa nostettua kuljettajan haluamalle tasolle. Myöskään tie- ja rengasmelua ei Lexuksen sisätiloihin juuri kuulu, mikä on melko normaalia SUV-luokan autoissa niiden korkeahkon maavaran takia.

    Portaaton CVT-vaihteisto voi aluksi tuntua hieman poikkeavalta, sillä moottorin tasainen kierrosluku tuo kiihdytettäessä mieleen nuorison suosimat skootterit. Ajossa oli havaittavissa hyvin pieni nykäisy, joka saattoi johtua moottorin käynnistymisestä tai ilmastoinnin päälle kytkeytymisestä, mutta se oli niin pieni, että aluksi sitä ei edes huomannut.

    Lyhyellä koeajolla ei ilman opastettua tutustumista pääse sisälle Lexuksen Infotainment-järjestelmän ominaisuuksiin ja toimintoihin, sillä se tarjoaa määrättömästi nippelitietoa ja “mennäänkö itään vai länteen” -informaatiota eri kokoisissa näyttöruuduissa. Nuoremman sukupolven edustajat, jotka ovat tottuneet käyttämään peliohjaimia ja liikkumaan erilaisten hakemistopolkujen viidakossa sujuvasti, ovat varmasti kuin kalat vedessä uudessa Lexuksessa. Sen sijaan halogeenivaloja haikailevalle, kaasutinmoottorien aikakauden ihmiselle sisätilat ovat pikemminkin lähellä avaruusaluksen ohjaamoa.

    Keskikonsolin lokeroiden suunnittelu kuljettajan käyttöä varten oli hieman vaikean tuntuinen. Langaton puhelimen latausalusta kyynärnojan alla oli hauska yksityiskohta, joka varmasti tulee yleistymään autoissa älypuhelimien myötä. Takaluukun aukeamiskulma on mahdollista muuttaa käyttäjälle sopivaksi, jotta siihen ei tarvitse lyödä päätään joka kerta takaluukulla käydessään.

    Koeajoauton hintatiedot (2015)
    Käyttöetu: 805 €
    Vapaa autoetu: 985 €
    Kokonaishinta: 53 765,83 €


    Kirjoittaja: Pertti Palmu



    Rajaa koeajoja

    Koeajot