artikkelikuva

Kia Stonic 1,0 T-GDI ISG 120hv TX Ecodynamics

  • BensaDieselHenkilöautoKiaKoeajotManuaali
  • Kian uutuus Stonic on urbaani crossover, jonka hieman tavallista autoa korotetumpi alusta tuo kaupunkiajoon mukavuutta.

    Kia luokittelee uuden automallinsa Stonicin urbaaniksi crossoveriksi eli kyse ei ole aivan tavallisesta viistoperästä eikä katumaasturista. Auton hieman korotettu alusta yhdistettynä kompakteihin ulkomittoihin tekeekin Stonicista houkuttelevan auton kaupunkiajoon.

    Pienet ulkomitat eivät kuitenkaan tarkoita ahtaita sisätiloja Stonicin tapauksessa. Neljä henkilöä matkustaa autolla mukavasti pidemmänkin matkan, ja tavaratilassa on tähän luokkaan paljon tilaa, jopa 352 litraa takapenkit ylhäällä. Kuljettajan paikalla penkistä ja ratista löytyvät säädöt hyvin, mutta sivuttais- ja reisitukea istuimelta voisi toivoa hieman enemmän. Keskikonsolia hallitsee kosketusnäytöllinen 7" mediakeskus ja navigaattori kätevien fyysisten pikanäppäinten kanssa, jotka on sijoitettu näytön reunoille. Korkein varustetaso TX tuo mittaristoon myös 3,5" Supervision-näytön, josta ajotiedot saa helposti luettua. Kokonaisuudessaan ohjaamo on toimiva: napit ja kytkimet ovat löytäneet hyvin paikkansa.

    Moottorivaihtoehdoista tehokkain on yksilitrainen turbomoottori, joka liikuttaa Stonicia pirteästi muun liikenteen mukana yhdessä kuusiportaisen manuaalivaihteiston kanssa. Kolmisylinterisen moottorin alavääntö on reipasta ja kulutuslukemat varsin kohtuullisia tehoon nähden. Vaihteenvalitsimen käyttö on erityisen kevyttä ja lyhyet liikeradat vaihteiden vaihdoissa tekevät vaihteiston käskyttämisestä helppoa. Stonic onkin saatavilla tällä hetkellä vain manuaalivaihteistolla.

    Varustetasoissa Stonicissa on kolme vaihtoehtoa, LX-, EX- ja TX-varustelu. Koeajoauton TX-varustelulla turvallisuutta lisäävät kaistavahti, automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä jalankulkijatunnistuksella sekä kuljettajan vireystilan valvonta. Parkkeeraamista helpottavat takapuskurin peruutustutkat ja peruutuskamera dynaamisilla ohjausviivoilla. Pimeissä olosuhteissa kanttikivien tunnistamista helpottavat myös kaarreajovalot, jotka valaiset auton etukulmia tehokkaasti.

    Hieman tavallista autoa korotetumpi alusta tuo kaupunkiajoon oman mukavuutensa. Pienet tienpinnan puutteet eivät tunnu jousituksen läpi niin terävästi, ja näkyvyys kuljettajan paikalla on hyvä. Erikoisempia kuolleita kulmia ei muodostu korin muotoilun takia. Auton ulkomitat hahmottaa myös erittäin helposti jo lyhyenkin ajon jälkeen. Kia Stonic onkin pirteä uutuus tähän malli- ja kokoluokkaan ja mitä todennäköisimmin myyntimenestyjä.
     

    Koeajoauton hintatiedot (2017)
    Polttoaineen kulutus ja päästöt:
    Kaupunki, l/100 km - 6,0
    Maantie, l/100 km - 4,5
    Yhdistetty, l/100 km - 5,0
    CO2-päästöt, g/km - 115

    Hintatiedot:
    Koeajoauton hinta 25 141,93€
    Vapaa etu 535€
    Käyttöetu 385€

     

    Kirjoittaja: Lauri Enkainen

    Kuka autot koeajaa?



    Rajaa koeajoja

    Koeajot