artikkelikuva

Kia Optima 2.0 GDI PHEV Business Luxury SW

  • FarmariHybridiKia
  • Kian sähköistetty Optima Sportswagon liikkuu ketterästi taajamassa. Huippuvarusteltu plug-in-hybridi kuluttaa yhdistetyssä ajossa vain 1,4 litraa satasta kohti.

    Koeajossa on tällä kertaa Kia Optima PHEV Sportswagon eli plug-in sähköhybridi farmarikorilla. Tavalliseen hybridiin verrattuna plug-in hybridi tarjoaa huomattavasti pidemmän toimintamatkan vain sähköllä: valmistajan mukaan Optima-farmarilla pääsee sähkön voimalla noin 62 kilometriä täyttä latausta kohden. Valmistajan ilmoittama toimintamatka tuntuu koeajon perusteella mahdolliselta, mutta toteutunut ajomatka riippuu kuitenkin vallitsevista olosuhteista, kuormasta ja ajotyylistä.

     

    Talven koeajossa täyttä sähköistä ajomatkaa ei saavutettu. Akun varauksen laskiessa tietylle tasolle auto jatkaa toimintaa tavallisen hybridin ominaisuuksin, polttomoottorin heräämisen huomaa vain hiljaisessa liikenteessä, muutoin se jää vaimeaksi muiden ajoäänien varjoon. Polttomoottori saattaa myös riittävän kylmillä keleillä herätä käyntiin lämmittämään matkustamoa, vaikka akustossa olisi riittävästi virtaa ajoa varten.

     

    Kian ohjaamossa vallitsee laadukas ja avara tunnelma. Materiaalit ovat hyvin valittuja ja kuljettajan paikkaan on suunnittelupöydällä kiinnitetty huomiota. Ohjauspyörän ja kuljettajan penkin säädöt ovat kattavat. Sopiva ajoasento on helppo löytää. Keskikonsolia hallitsevaa kosketusnäyttöä on helppo ohjeistaa suurten näyttöpainikkeiden avulla ja informaatio on selkeää suurella fontilla. Kapasitiivista kosketusnäyttöä ei kuitenkaan voi komentaa paksummat hansikkaat kädessä, mutta onneksi Optima PHEV:ssä on jo vakiona lämmitetty ratti käsiä lämmittämässä. Hybridiakusto vaatii osuutensa tavaratilasta ja verrattuna vain polttomoottorilla varustettuun malliin tavaratilan litrat laskevat 552 litrasta 440:een.

     

    Mittaristo on hyvin helppolukuinen. Keskeltä löytyvästä infonäytöstä voi valita useista eri valikoista juuri sen tiedon, mitä haluaa ajossa seurata. Ohjauspyörää on varusteltu useilla painikkeilla, joilla säädellään muun muassa mediatoistoa, ajotietokonetta ja vakionopeudensäädintä. Useimmat painikkeet ovat kuitenkin hyvin lähellä toisiaan, mikä tekee pienten ja samanmuotoisten näppäinten tarkan käytön aluksi hankalaksi. Keskellä olevilla painikkeille joutuu myös hieman kurottamaan, jolloin ote ohjauspyörästä saattaa hetkellisesti heiketä.

     

    Ajotuntumaltaan Kia tuntuu neutraalilta. Hybridiyhdistelmä tarjoaa sopivasti tehoa päivittäiseen ajoon ja sähkömoottorin alakierroksilta löytyvä 205 Nm vääntö avittaa kaupunkiajossa isoa ja painavaa autoa paljon. Ketteryyttä tuo osaltaan myös kaksoiskytkimellä varustettu kuusiportainen automaattivaihteisto, joka on poikkeus tyypillisestä hybridikaavan portaattomasta vaihteistosta. Sähköisesti tehostettu ohjaus toimii hyvin, kuljettaja saa riittävästi palautetta ajossa ja alustan ominaisuudet ovat mukavuuspainotteisia.

     

    Optima PHEV:stä löytyy myös useita ajoa helpottavia varusteita korkeimmalla Business Luxury -varustetasolla. Liikenteessä auttavat mm. kaistavahti, adaptiivinen vakionopeudensäädin sekä muiden autojen tarkkailemista auttava kuolleenkulmanvaroitin peilimerkinnöillä. Ahtaille parkkipaikoille apua tuovat parkkitutkat ja kamerat, joista saa lintuperspektiivin 270 asteen alueelta. Tarvittaessa auto osaa myös parkkeerata itse sopivan paikan löydettyään.

     

    Kia Optima PHEV Sportswagon tarjoaa suurimman hyödyn ja säästön taajamassa autoilevalle  sähkötoimintamatkallaan. Moottoritielle siirryttäessä auton sähköiset kilometrit hupenevat huomattavasti nopeammin kaupunkiajoon verrattuna. Optima ei kuitenkaan rajoita pitkän matkan autoiluja, joita varten polttomoottori käynnistyy yksinkertaisesti viimeistään, kun  ajoon varattu sähkö loppuu. Jos autoa on mahdollista ladata päivittäin, voi plug-in hybridin käyttö vähentää polttoainelaskua huomattavasti. Valmistajan ilmoittama kulutus autolle on 1,4 litraa sataa kilometriä kohti yhdistetyssä ajossa ja tällöin CO2-päästöt ovat 33 grammaa kilometrille.

     

     

    Koeajoauton hintatiedot (2017)
    EU-kulutus (l/100km)1,4 l / 100 km
    Kaup./maantie/yhd. 0,0 l / 5,2 l / 1,4 l / 100 km
    CO2-päästöt (g/km) 33 g/km
    Käyttöetu: 735 €
    Vapaa autoetu: 885 €
    Kokonaishinta: alk. 48 990 €


    Rajaa koeajoja

    Koeajot