artikkelikuva

Ford Mondeo 2.0Tdci 150hv Wagon Titanium Business Powershift

  • FarmariFordKoeajossaPolttomoottori
  • Koeajoimme tuoreimman Ford Mondeon edestakaisella työmatkalla talviolosuhteissa.

    Ensimmäinen autoni oli vuosimallin 1973 Ford, joka hyytyi 28 asteen aamupakkaseen. Sen jälkeen Vantaanjoessa on virrannut muutama kuutio vettä, ja autoteknologiassa on tapahtunut melkoisesti kehitystä. Kehityksen myötä tilanne on muuttunut, kuten autoilijat ovat huomanneet. Ilman lisälämmittimiä, erillisiä akkulatureita ja latausjärjestelmäpäivityksiä talvikäyttö voi olla melko haastavaa arktisissa olosuhteissa.

    Koeajo jäi hyvin lyhyeksi. Läpijuostuna auto tuntui asialliselta. 19 asteen pakkasessa käynnistys ilman polttoainetoimista lisälämmitintä oli melko varman tuntuinen. Penkinlämmittimen toiminnan havaitseminen nahkaverhoilun läpi kesti reilu 10 minuuttia liikkeelle lähdön jälkeen. Lämmityslaitteen teho ja käyttö 28 kilometrin ajomatkan aikana jäi hieman epäselväksi.

    Nykyinen keulan ilme on melko aggressiivinen perheauton olemukseen. Etuosassa näkeekin helposti englantilaisille urheiluautoille tuttuja piirteitä. Urheilullisuus liukkaalla kelillä ei kuitenkaan tullut esille, sillä ajovakaudenhallintajärjestelmä oli innokkaasti kuviossa. Automaattisesti päällä olevia turva- ja rajoitinjärjestelmiä olisi pitänyt kytkeä pois, jotta olisi saanut ohjat omiin käsiinsä.

    Sisätilojen verhoilu oli mielestäni hyvännäköinen ja mittaristo toimiva. En havainnut vaihteenilmaisinta mittaristossa, ainakaan siinä näkymässä joka oli päällä. Nykyisissä kaksoiskytkentävaihteistoissa saattaa olla vaihteita vaikka kuinka paljon, ja olisi ollut hauska seurata millä vaihteella milloinkin mennään. Edestakaisen työmatkan koeajo ei jättänyt ainakaan negatiivista vaikutelmaa tästä tuotteesta.

    Koeajoauton hintatiedot (2016)
    Käyttöetu: 615,00 €
    Vapaa autoetu: 780,00 €
    Kokonaishinta:  40 109,40 €


    Kirjoittaja: Pertti Palmu



    Rajaa koeajoja

    Koeajot