artikkelikuva

BMW 530e Plug-in Hybrid

  • AutomaattiBMWHenkilöautoHybridi
  • BMW:n lataushybridi 530e on tulikuuma uutuus, joka kuluttaa vaivaiset 1,9 litraa satasella.

    BMW:n seitsemännen sukupolven 5-sarja tunnetaan nimellä G30. Koeajoimme mallisarjan kuumimman uutuuden 530e lataushybridin, jossa on kaksilitraisen bensiinimoottorin rinnalla sähkömoottori. Sen yhdistetty kulutus on vaivaiset 1,9 litraa sadalla ja CO2- päästöt jäävät 46 grammaan kilometrille.

    Hybridin alhaisten päästöjen ansiosta verojen määrä ei huimaa päätä, mutta koeajon perusteella kulutuslukeman saa kertoa kolmella, jotta lukema vastaa todellisuutta. Kulutukseen eniten vaikuttava tekijä – heti hybridiakun varaustilan jälkeen – on ratin ja penkin välissä. Autoa on mahdollista ajaa myös pelkällä sähköllä, jolloin toimintamatka ainakin teoriassa on jopa 50 kilometriä.

    Ensi vuonna lataushybridiin saa lisävarusteena myös langattoman latauspaneelin. Auton keula ajetaan levymäisen latauspaneelin yläpuolelle ja akku latautuu 3-4 tunnissa. Lue lisää langattomasta latauspaneelista Liikkeellä.fi-artikkelistamme

    Vanhaan 5-sarjan malliin verrattuna auton ulkonäkömuutokset ovat varsin hillittyjä jääden lähinnä ajovalojen ja munuaisten muotoiluun sekä yhä kevyempiin korirakenteisiin. Koeajoauto oli varustettu näyttävillä 20” vanteilla rengaskoon ollessa edessä 245/35 ja takana huimat 275/30. Vaikka renkaat olivatkin “Runflat”-mallia ja asfaltti  sangen karheassa kunnossa talven jälkeen, oli rengasmelu varsin kohtuullista.

    Ohjaustuntuma tuntui hyvältä, eikä autoa tarvinnut ohjastaa koko aikaa: se kulki kuin juna haluttuun suuntaan. Jo hyväksi havaittu kahdeksanportainen automaattivaihteisto toimi hienosti. Ajaminen on vaivatonta, kun sähkö- ja bensiinimoottorin yhdistelmä tuottaa 185 kw tehoa.

    Sisätiloiltaan auto oli erittäin laadukkaan oloinen ja etenkin lisävarusteena saatavat urheiluistuimet olivat vastinetta rahalle. Penkit olivat tukevat ja niistä löytyi erillinen ristiseläntuensäätö, joten jakkaroilla istuisi tarvittaessa mielellään myös pidempiä matkoja. Autoon on saatavissa lisävarusteina 7-sarjasta tuttuja varusteita, kuten eleohjaus, jolloin esimerkiksi puheluun voi vastata vain heilauttamalla sormea. BMW ConnectedDrive mahdollistaa lukemattomien eri sovellusten käytön yhdessä älypuhelimen kanssa.

    Itse pidin erityisesti uudesta Idriven päällä olevasta piirtoalustasta. Kirjaimet voi piirtää alustaan, joka helpottaa esimerkiksi osoitteen määrittämistä uuteen kohteeseen navigoitaessa. Myös langaton puhelimen latausalusta on todella hyvä lisävaruste nykypäivän autossa, mikäli käytössä oleva älypuhelin tukee langatonta latausta. 

    Kyseistä autoa harkitsevien on hyvä huomioida, että ainakin toistaiseksi hybridiversiota on saatavana vain takavetoisena Sedanina. Kokonaisuudessaan erittäin toimiva paketti. Mikäli kilometrejä ei kerry aivan tolkuttomasti, suosittelemme ehdottomasti tutustumaan tähän hybridiversioon tarkemmin koeajon merkeissä.

    Koeajoauton hintatiedot (2017)
    Käyttöetu

    1055

    Vapaa autoetu

    1205

    Kokonaishinta

    70965

     

    Tekstin kirjottaja: Hannu Nieminen

    Kuka autot koeajaa?



    Rajaa koeajoja

    Koeajot