
Sähköauto sopii myös työsuhdeautoksi
26.05.2016
Siemens Osakeyhtiön kehitysjohtaja Lars Maura lataa Nissan Leafinsa joka yö kotonaan Espoossa. Neljän vuoden latauskulut ovat noin 400 euroa.
Siemensin kehitysjohtaja Lars Maura on käyttänyt täyssähköauto Nissan Leafia työsuhdeautonaan vuodesta 2012 lähtien. Mittariin on kertynyt 43 000 kilometriä. Aiemmin Siemensin yritysautopolitiikka ei mahdollistanut sähköauton hankkimista, mutta sitä muutettiin Mauran pyynnöstä, koska Siemens tavoittelee hiilineutraaliutta.
Pääosan työkilometreistään Maura taittaa pääkaupunkiseudulla. Latauspisteiden määrä on viime vuosina lisääntynyt lähinnä ruuhka-Suomessa. Pikalatauspisteitä, joissa akun saa 80-90-prosenttisesti täyteen vajaassa puolessa tunnissa, on perustettu etenkin huoltoasemien ja automarkettien yhteyteen. Täysi akku riittää noin 100 kilometrin maantieajoon.
- Normaalisti akun lataaminen kestää 6-8 tuntia, Maura sanoo.
Maantieajossa tilanne muuttuu radikaalisti. Jos Maura esimerkiksi käy työmatkalla Etelä-Suomessa tai mökkeilemässä Lahden lähellä, hän käy aina samalla huoltoasemalla lataamassa ajokkinsa, koska vaihtoehtoja ei ole. Täyssähköautossa ei ole ”varaventtiilinä” polttomoottoria kuten hybridiautoissa, joten sähköautoilu pakottaa suunnittelemaan ajonsa huolella.
- Jos akku loppuu kesken matkan, ajo loppuu siihen. Niin ei ole minulle käynyt kertaakaan. Kerran meillä pamahti kotona pääsulake, kun latasin autoa ja samaan aikaan olivat sauna, pesukoneet ja muut yhtä aikaa päällä, Lars Maura muistelee.
Siemensillä on kaksi omaa latauspistettä Espoossa, mutta Maura lataa mieluummin autonsa joka yö kotonaan Espoossa. Hänellä on auton käyttöetu, eli hän maksaa itse lataamiseen käyttämänsä sähkön.
- Lataukset ovat maksaneet yhteensä noin 400 euroa.
Hän toivoo myös seuraavan leasingautonsa olevan sähköauto, vaikka sähköautojen akkuteknologia ei ole kehittynyt neljässä vuodessa niin paljon kuin hän toivoi.
Maura vakuuttaa, että sähköauto sopii myös yritysautoksi etenkin pääkaupunkiseudulla.
- Sehän on ketterä kuin mikä, kiihtyy nopeasti ja on hauska ajaa.
Uusimmat artikkelit Ilmiöt
- Vuoden 2017 paras automyyjä on Pekka Kinnunen Veholta!
- Lähes 70 prosenttia pohjoismaalaisista kiinnostunut sähköauton hankinnasta
- Vuoden automyyjä valitaan tammikuussa neljännen kerran
- Vuoden automyyjä: Talouden noususuhdanne näkyy piristyvässä autokaupassa
- Ekologisille autoille bussikaista käyttöön Helsingissä
- Volvo: kaikkiin malleihin sähkömoottori 2019 eteenpäin
- Sähköautoilijoille rakenteilla kattava latauspisteiden verkosto
- 93 prosenttia haluaa polttoaineisiin uusiutuvia energianlähteitä
Luetuimmat
- BMW esitteli langattoman latausjärjestelmän hybridille
- Vuoden 2017 paras automyyjä on Pekka Kinnunen Veholta!
- Ekologisille autoille bussikaista käyttöön Helsingissä
- Ladattavien hybridien veroetu – mistä on kyse?
- 20 vinkkiä turvalliseen talviautoiluun
- Liikuthan oikein yhdistetyllä pyörätiellä ja jalkakäytävällä?
- Vaatimustaso automyyjiä kohtaan kasvanut
- Työmatkaseurana porot, pakkanen ja kaamos
- Vuoden automyyjä on Oskar Seppänen Veholta!
- Vuoden automyyjä palkittiin Espoossa