artikkelikuva

Sähköauto sopii myös työsuhdeautoksi

26.05.2016

  • Auto + kuljettajaIlmiötSähköautoSähköautoiluTyösuhdeautoiluTyösuhdeauton valintaUudet moottoriteknologiat
  • Siemens Osakeyhtiön kehitysjohtaja Lars Maura lataa Nissan Leafinsa joka yö kotonaan Espoossa. Neljän vuoden latauskulut ovat noin 400 euroa.

    Siemensin kehitysjohtaja Lars Maura on käyttänyt täyssähköauto Nissan Leafia työsuhdeautonaan vuodesta 2012 lähtien. Mittariin on kertynyt 43 000 kilometriä. Aiemmin Siemensin yritysautopolitiikka ei mahdollistanut sähköauton hankkimista, mutta sitä muutettiin Mauran pyynnöstä, koska Siemens tavoittelee hiilineutraaliutta.

    Pääosan työkilometreistään Maura taittaa pääkaupunkiseudulla. Latauspisteiden määrä on viime vuosina lisääntynyt lähinnä ruuhka-Suomessa. Pikalatauspisteitä, joissa akun saa 80-90-prosenttisesti täyteen vajaassa puolessa tunnissa, on perustettu etenkin huoltoasemien ja automarkettien yhteyteen. Täysi akku riittää noin 100 kilometrin maantieajoon.

    - Normaalisti akun lataaminen kestää 6-8 tuntia, Maura sanoo.

    Maantieajossa tilanne muuttuu radikaalisti. Jos Maura esimerkiksi käy työmatkalla Etelä-Suomessa tai mökkeilemässä Lahden lähellä, hän käy aina samalla huoltoasemalla lataamassa ajokkinsa, koska vaihtoehtoja ei ole. Täyssähköautossa ei ole ”varaventtiilinä” polttomoottoria kuten hybridiautoissa, joten sähköautoilu pakottaa suunnittelemaan ajonsa huolella.

    - Jos akku loppuu kesken matkan, ajo loppuu siihen. Niin ei ole minulle käynyt kertaakaan. Kerran meillä pamahti kotona pääsulake, kun latasin autoa ja samaan aikaan olivat sauna, pesukoneet ja muut yhtä aikaa päällä, Lars Maura muistelee.

    Siemensillä on kaksi omaa latauspistettä Espoossa, mutta Maura lataa mieluummin autonsa joka yö kotonaan Espoossa. Hänellä on auton käyttöetu, eli hän maksaa itse lataamiseen käyttämänsä sähkön.

    - Lataukset ovat maksaneet yhteensä noin 400 euroa.

    Hän toivoo myös seuraavan leasingautonsa olevan sähköauto, vaikka sähköautojen akkuteknologia ei ole kehittynyt neljässä vuodessa niin paljon kuin hän toivoi.

    Maura vakuuttaa, että sähköauto sopii myös yritysautoksi etenkin pääkaupunkiseudulla.

    - Sehän on ketterä kuin mikä, kiihtyy nopeasti ja on hauska ajaa.