artikkelikuva

Puhdaspäästöisen biokaasulla kulkevan pakettiauton tunnistaa kilvestä CO-2

06.06.2016

  • EkologisuusHyötyajoneuvon valintaHyötyajoneuvotIlmiötPolttoaineen kulutusUudet moottoriteknologiat
  • Isku pienentää hiilijalanjälkeään kaasukäyttöisellä Mercedes-Benz Sprinterillä.

    LeasePlanin asiakas Isku sai käyttöönsä biokaasulla kulkevan Mercedes-Benz Sprinter -pakettiauton kesäkuun ensimmäisellä viikolla. Auto ei tuota käytännössä lainkaan partikkelipäästöjä, samoin typenoksidi-, hiilivety- ja hiilimonoksidipäästöt ovat huomattavasti polttomoottoreita alhaisemmat. Maakaasulla ajettaessa co2-päästöt pystytään neutralisoimaan täysin.

    - LeasePlanin luovuttama rekisterikilpi CO-2 on mukava yksityiskohta, joka muistuttaa kaikkia auton liikenteessä näkeviä henkilöitä ympäristöasioiden tärkeydestä. Automme hiilijalanjälki jää lähes nollaan. Tällaisessa asiassa on mukava olla edelläkävijänä, kertoo Iskun hankintajohtaja Juha-Matti Lähteenmaa.

    Sprinterin toimintasäde on biokaasulla kertatankkauksella reilut 200 kilometriä. Bensiinin yhteiskäytöllä toimintasäde kasvaa yli tuhanteen kilometriin. Kaasusäiliöiden tyhjennyttyä auto siirtyy käyttämään nelisylinteristä 1,8-litraista bensiinimoottoria.

    - Ympäristö ja kotimaisuus ovat vahvasti osa hankintapolitiikkaamme. Kotimaisella biokaasulla toimiva ekologinen auto tulee yhteistyökumppanimme Niemi Palvelut Oy:n käyttöön. Jatkossa Iskun toimistokalusteita sekä kuljetetaan että huolletaan pääkaupunkiseudulla ympäristöystävällisemmin, Lähteenmaa jatkaa.

    Sprinterin typpipäästöt 70 prosenttia normaalia pienemmät. Hiilivedyn ja rikkioksidin päästöt jäävät jopa 80 prosenttia alhaisemmiksi ja hiilimonoksidipäästöt puolestaan puolta pienemmiksi vastaavaan bensa- tai dieselkäyttöiseen uuteen pakettiautoon verrattuna. Kaasuajo leikkaa myös polttoainekuluja.

    Isku hankki Mercedez-Sprinterin leasingina vaivattomuuden takia.

    - Kaasukäyttöinen automme on edelläkävijä, johon liittyy ihan uutta tekniikkaa. LeasePlan hoitaa asianmukaisesti auton hankinnan ja ylläpidon yksityiskohdat. LeasePlan on CaPS-hankintarenkaan professionaalisti valitsema kumppani, johon luotamme.

    Tankkausasemaverkosto laajenee, kysyntä kasvaa

    Gasumin mukaan Suomessa on tällä hetkellä noin 2200 kaasuajoneuvoa, joista noin 40 prosenttia käyttää puhtaasti biokaasua.

    - Biokaasu on sataprosenttisesti suomalaista uusiutuvaa energiaa, jonka avulla voidaan vähentää riippuvuutta tuontipolttoaineista, Gasum Oy:n liikennepalvelujen myyntipäällikkö Petri Michelsson kertoo.

    Tällä hetkellä Suomessa on 24 kaasujakeluasemaa. Kaasuyhtiö Gasum on sitoutunut rakentamaan 35 uutta tankkausasemaa seuraavan kymmenen vuoden aikana. EU-direktiivin mukaan kaikissa jäsenmaissa pitäisi vuonna 2020 olla biokaasutankkausasemia 150 kilometrin välein ja nesteytetyn maakaasun (LNG) 400 kilometrin välein.

    Veho myy vuosittain noin tuhat Mercedes-Benz Sprinteriä eri käyttötarkoituksiin, joista kourallinen on maa- ja biokaasukäyttöisiä.

    - Osuus on ollut vahvassa kasvussa varsinkin yritysautojen puolella. Iloitsen erityisesti siitä, että Suomi on biokaasun suhteen omavarainen, eli autoilussa pystymme hyödyntämään jätemassasta syntyvää energiaa. Näemme, että maakaasukäyttöisten ajoneuvojen myynti tulee kasvamaan voimakkaasti jakeluasemaverkoston laajentuessa, kertoo hyötyajoneuvojen myyntipäällikkö Olli-Pekka Narvio Veholta.