artikkelikuva

Ladattavien hybridien veroetu

Ladattavien hybridien veroetu – mistä on kyse?

15.02.2017

  • Autoilu maailmallaEkologisuusIlmiötPolttoaineen kulutusSähköautoSähköautoiluTyösuhdeauton valintaUudet moottoriteknologiat
  • Tuulilasi-lehti kysyy, onko ladattavien hybridien veroedussa porsaanreikä? Edun saa, vaikka kuljettaja käyttäisikin pelkästään polttomoottoria.

    Ladattavan hybridin ostaja saa tuntuvan veroedun, vaikka ei lataisi autoaan lainkaan, uutisoi Tuulilasi (1/2017, s. 66-69).

    Autovero määräytyy suoraan henkilöauton hiilidioksidipäästölukeman perusteella. Perusajatuksena on, että matala päästölukema kertoo myös matalasta polttoaineenkulutuksesta – ja päinvastoin. Ladattavista hybrideistä saa tuntuvan veroedun johtuen virallisen hiilidioksidipäästölukeman laskentatavasta. Edun saa, vaikka hybridiä ei lataisi lainkaan, vaan käyttäisi ainoastaan polttomoottoria. Mikään ei estä ajamasta pelkällä polttomoottorilla – tällöin autoilija siis kaasuttaa verovapaasti.

    Veroetu on suuri varsinkin kalliiden autojen kohdalla. Tuulilasi-lehti esittää esimerkin kolmelitraisesta Porsche Panamera 4:sta:

    Porsche Panamera 4 polttomoottorina tai ladattavana hybridinä
      Polttomoottorilla Ladattavana hybridinä
    Hinta 142 000 € 123 000 €
    Autovero 42 000 € 10 500 €
    CO2-päästö 177 g/km 56 g/km, mutta sähköakkujen ollessa tyhjinä 177 g/km

    Mihin päästö- ja kulutuslukemat perustuvat?

    Päästö- ja kulutuslukemat perustuvat YK:n Euroopan talouskomission E-säännössä numero 101 määriteltyihin testeihin. Testit ovat erilaiset polttomoottoreille ja ladattaville hybrideille.

    Testi polttomoottorille:
    • Huoneenlämmössä seissyt auto kylmäkäynnistetään ja sillä ajetaan alustadynamometrillä kaupunkiajopainotteinen testisykli.
    • Ajovastuksen luomiseksi autoon suunnataan puhaltimella ilmavirta.
    • Mitattujen pakokaasupäästöjen perusteella lasketaan polttoaineenkulutus.

     

    Testi ladattavalle hybridille:
    • Hybridillä ajetaan kaksi testiä: toinen täyteen ladatuilla akuilla ja toinen tyhjillä.
    • Molempien testien päästöt mitataan. Kokonaispäästölukema lasketaan painotettuna keskiarvona siten, että täydellä akulla ajetun syklin päästöt painotetaan auton sähköisellä toimintasäteellä. Tyhjällä akulla ajetun syklin päästöt painotetaan kertoimella 25 kilometriä.
    • Kerroin (25km) johtuu hollantilaisen riippumattoman tutkimuslaitoksen (TNO) tekemästä selvityksestä, että hybridillä tulisi olla 25 kilometrin välein latausmahdollisuus.
    • Euroopan talouskomission E-säännössä oletetaan, että akun tyhjäksi ajamisen jälkeen autolla ajetaan keskimäärin 25 kilometriä ennen seuraavaa latausta.

     

    Tyhjällä akulla ladattava hybridi-Panamera tuottaa saman verran hiilidioksidipäästöjä kuin polttomoottoriversio. Täydellä akulla puolestaan polttomoottori ei välttämättä käynnisty lainkaan, sillä testiajon pituus on vain 11 kilometriä. Hybridi-Panameran akut kestävät testisyklin mukaista ajoa 51 kilometrin matkan.

    Hybridin painotettu keskiarvo lasketaan polttomoottori-Porschen päästöjen perusteella seuraavalla kaavalla:

    (177 g/km x 25 km + 0 g/km x 51 km) /
    (25 km + 51 km)
    = 58 g/km

     

    Tuulilasi-lehden mukaan testitilannetta voidaan kuitenkin muokata, jotta tulokset ovat mahdollisimman suotuisia valmistajalle. Esimerkiksi määritettäessä ajovastusarvoja dynamometriä varten, voidaan auton rakoja teippailla umpeen. Testi myös voidaan suorittaa niin lämpimässä olosuhteessa kuin säännöt mahdollistavat, jolloin ilmanvastuskerroin pienenee.

    Myös vaihteiston välitykset voidaan optimoida testiä varten. Todellisessa arkikäytössä auton kulutuslukemat voivat olla kolmanneksen testitulosta suuremmat.

    Hybridien kulutus nelinkertainen valmistajan ilmoittamaan verrattuna

    LeasePlanin vertailututkimuksen mukaan hybridiautojen todelliset kulutuslukemat voivat kuitenkin olla jopa nelinkertaisia valmistajan ilmoittamaan verrattuna. Lue koko artikkeli tästä.

    - On muistettava, että myös polttomoottoriautolla ajajan on haasteellista yltää maahantuojan suosituksiin – sama pätee hybridiautoilijoihin. Nelinkertainen kulutustaso on kuitenkin huomattava ero. Esimerkiksi jos valmistaja ilmoittaa kulutukseksi 1,25 litraa, voi toteutuma olla yli viiden litran luokkaa, toteaa LeasePlanin avainasiakaspäällikkö Christoffer Nyman.

    - Kulutus on korkea, jos auton käyttöä ei optimoida. Yrityksissä voidaan ajatella hybridin olevan ekoteko, mutta se ei toteudu, ellei ekomahdollisuutta hyödynnetä. Jos sähköakun lataaminen ei ole prioriteetti, on kulutus käytännössä samaa tasoa kuin vastaavan mallin polttomoottoriautolla.