artikkelikuva

Hän on Vuoden automyyjä 2015!

11.01.2016

  • AutokauppaIlmiötVuoden automyyjä
  • LeasePlan on valinnut Vuoden 2015 automyyjäksi Bilia Kaivokselan Volvon tuotepäällikkö ja automyyjä Kyösti Lähteen.

    Vuoden automyyjä palkittiin maanantaina 11.1. Voittajan nimi oli tarkoin varjeltu salaisuus ihan julkistukseen asti, ja tuli voittajalle itselleenkin yllätyksenä.

    ”Tavoitettavissa ja luotettava” ja ”Hommat hoituu just eikä melkeen”– muun muassa näillä ilmauksilla voittajaa kuvailtiin avoimissa palautteissa.

    - Ohhoh, onpas suuria sanoja! Tämä on kyllä hieno tunnustus, josta olen ylpeä. Kyllä pääsitte yllättämään pahasti. Olen juuri palannut Australiasta ja jetlagin vuoksi vähän zombie – nyt vielä enemmän, nauraa Bilia Kaivokselan automyyjä Kyösti Lähde Vuoden automyyjä 2015 -kunniakirja kädessään.

    Valtavalla ammattitaidolla murskavoittoon

    Vuoden automyyjä valittiin nyt toista kertaa. Valintaan osallistuvat sekä LeasePlanin asiakasyritysten työsuhdeautoilijat että LeasePlanin henkilöstö. Valintakriteereissä painotettiin työsuhdeautoilun helppoutta ja hyvää asiakaskokemusta.

    - Seuraamme asiakastyytyväisyyden kehittymistä jatkuvasti. Palautetta kysytään jokaiselta työsuhdeautoilijalta heti auton hankkimisen jälkeen, ja kun vuodessa luovutetaan tuhansia autoja, kertyy palautettakin melkoinen määrä, valottaa LeasePlanin operatiivinen johtaja Leila Kanerva.

    Palautteen perusteella sekä kehitetään toimintaa että suunnitellaan uusia seurantamalleja. Tyytyväisyystietoja raportoidaan myös autotaloille toiminnan kehittämisen pohjaksi.

    Vuoden automyyjä -valinnassa lähtöpisteinä oli myyjien työsuhdeautoilijoilta vuoden 2015 aikana saama palaute. Parhaiten pärjänneiden myyjien suoritusta arvioi lisäksi LeasePlanin henkilökunta, ja voittaja valittiin kokonaistuloksen perusteella.

    - Hyvän asiakaspalvelukokemuksen lisäksi meille on tärkeää, että myyjä tuntee prosessimme hyvin, jolloin suurten volyymien tehokas hallinnointi on mahdollista. Kyösti Lähde on kyllä ollut huikea, sillä hän sai todellisen murskavoiton: lähes kolminkertaisen äänimäärän hyvään kakkoseen verrattuna. Se, että hänen palveluasennettaan arvostavat sekä työsuhdeautoilijat että oma henkilöstömme, kertoo valtavasta ammattitaidosta, arvioi Kanerva.

    Mutkattomia ja luontevia asiakaskohtaamisia

    Automyynnistä Kyösti Lähteellä on 30 vuoden kokemus. Biliassa on takana jo reilut 15 vuotta, ja nykyään Lähde on myös Volvon tuotepäällikkö.  

    - Biliassa olen viihtynyt erinomaisesti. Merkkinä Volvo on loistava myydä; se nähdään turvallisena ja luotettava eikä kellään ole pahaa sanottavaa tuotteesta. Meillä on hyvä henki tiimissä, ja vaikka ollaankin erilaisia persoonia, tullaan hyvin toimeen.

    Erilaisuuden ja oman persoonan peliin laittamisen Lähde näkeekin asiakaskokemusta rikastavana tekijänä:

    - Asiakkaitakin on erilaisia. Koen tärkeänä, että jokainen hoitaa asiakkaan omalla tavallaan. Jos yrittää olla jotain muuta kuin mitä on, niin kyllä asiakaskin huomaa, että siinä on jotain teennäistä.

    Asiakas on tärkein!

    Pitkään kokemukseensa peilaten Kyösti Lähde näkee autokaupan muuttuneen vuosien varrella melko paljon, ja siirtyneen enenevässä määrin verkkoon.

    - Huomattavasti vähemmän nykyään tapaa asiakkaita kasvotusten. Ihmiset etsivät tietoa netistä ja ovat usein yhteyttä ottaessaan jo melko pitkälle päätöksensä tehneet. Monesti tulee ihan tarkat speksit tarjousta varten, joten myyntiprosessi on nopeutunut huomattavasti.

    Mutta vaikka asiakkaita tapaisikin nykyään harvemmin kasvotusten, todistaa Kyösti Lähde panostavansa niihin kohtaamisiin perusteellisesti: hän nimittäin myöhästyi palkitsemisseremoniasta, kun halusi olla henkilökohtaisesti luovuttamassa sijaisautoa asiakkaalleen!

    Myös Bilian toimitusjohtaja Karri Koskinen iloitsee Kyösti Lähteen palkitsemisesta, ja näkee sen tukevan hyvin heidän kehitystavoitteitaan.

    - Organisaation puolesta olemme kiitollisia tästä tunnustuksesta. Meillä on jo pitkään satsattu siihen, että rakennamme autoalan parasta asiointikokemusta, ja tämä tukee sitä hienosti. Voimme olla ylpeitä, että meiltä löytyy Vuoden automyyjä. On hienoa, että LeasePlan tuo asiakaskokemuksen ja myyntityön arvoa esille tällä tavalla.