artikkelikuva

Uskaltaisitko valita sähkön?

14.12.2017

  • autoetuhybridilatauspistelatausratkaisulatausverkostoSähköautotyösuhdeauto
  • Törmään päivittäin kysymyksiin sähköautoista, hybrideistä tai niihin liittyvistä latausratkaisuista. Malleja on tullut viime vuosina merkittävästi lisää, niiden ominaisuudet ovat parantuneet, hinnat tulleet alaspäin ja samalla latausverkosto on kasvanut. Olisiko jo nyt mahdollista siirtyä ajelemaan sähköllä, ilman sen suurempia kompromisseja?

    Me mietimme aihetta yrityksien ja työsuhdeautoilijoiden silmin, ja useimmiten asiakkaamme kysyvät meiltä, ovatko sähköautojen kustannukset järkevät tai ovatko ne helppo ratkaisu työntekijälle. Tai: ”Miten se Lapinreissu onnistuu, mistä kaikkialta löytyy latauspiste; miten saan latauspisteen kotiini?”

    Jos autolla joutuu matkustamaan joka viikko pidempiä, yli satojen kilometrien matkoja, ei sähköautoilu todennäköisesti ole – ainakaan vielä – järkevin malli. Pistokehybridienkin (sähköauto, joka virran loppuessa käyttää perinteistä moottoria) hyödyt katoavat, jos ajomatkasta voidaan vain lyhyt osuus ajaa sähkön voimalla.

    Suuri osa meistä asuu kuitenkin parinkymmenen kilometrin säteellä työpaikastaan, varsinkin pääkaupunkiseudulla. Nyt tarjolla olevien pistokehybridien kantama riittää helposti kattamaan tämän matkan. Monella sähköautollakin pääsee jo satoja kilometrejä.

    Jos autoilija ajaa arkisin vain paljon lyhyttä matkaa, kotoa työpaikalle ja kaupan kautta takaisin, hän pärjää pistokehybridillä, puhtaalla sähköllä. Satunnaiset viikonloppumatkat mökille taittuvat sitten perinteisellä polttomoottorilla. Tai jos mökki on lähempänä, korkeintaan parinsadan kilometrin päässä, monen sähköauton kantama riittää jo nyt.

    Sähköautoilu itsessään helpottaa kuljettajien arkea. Yksi merkittävimmistä asioista on se, että tarve tankkaukselle poistuu tai ainakin vähenee. Monelle tankkaus on vain ärsyttävä mutka matkan varrella. Nyt jo kuulen usein kommentteja, että pistokehybrideillä ajavat käyvät korkeintaan kerran kuukaudessa tankkaamassa huoltoasemalla.

    Sähköauton tankkaus tapahtuu kotipihalla tai työpaikalla ilman ylimääräistä vaivaa. Tämä onkin sähköautoilussa tärkeintä: oman latausverkoston tulee olla kunnossa. Jos kotimatkalla poikkeaa ostoksilla tai harrastuksissa, se sujuu työpäivän aikaisella latauksella, eikä ostospaikkaa välttämättä tarvitse valita latausverkoston pohjalta.

    Haluamme olla edistämässä asiakasyrityksiemme työntekijöiden sähköautoilua. Siksi olemme kumppaneidemme kanssa kehittäneet yrityksien tarpeita tukevia ratkaisuja: laadukkaiden latauslaitteiden hankinta työpaikalle tai kotiin on meidän kauttamme helppoa ja vaivatonta. Autoedusta riippuen latauksien kustannukset ohjataan joko suoraan kuljettajalle tai työnantajalle, eikä tästä synny asiakkaillemme ylimääräistä vaivaa tai kustannusta. Voit lukea lisää täältä!

    Miten sitten se lomamatka Lappiin? Jos sähköllä ajaminen oikeasti kiinnostaa, kannattaako autovalinta tehdä noin kerran vuodessa tehtävän matkan ehdoilla, vai onnistuisiko silloin vaikka toisen auton lainaus tai vuokraus?

    Kirjoittaja: Christoffer Nyman

    Kirjoittaja:

    Christoffer Nyman,
    Asiakkuusjohtaja