artikkelikuva

Tiellä et ole tasavertainen

31.08.2018

  • autot ja liikenneteknologiatturvallisuusvarusteet
  • Sekunti. Kaikki voi olla kiinni sekunnista, parista. Kurotit säätämään navigaattoria, lukaisit vain nopeasti viestin. Käännyit takapenkille nostamaan lattialle tippuneen nallen. Sillä aikaa tilanne tiellä ehti jo muuttua. Mutta entä jos auto toimisikin puolestasi?

    Tuoreen suomalaistutkimuksen mukaan pelkästään kännykkä herpaannuttaa keskittymisen ajosuoritukseen keskimäärin 41, enimmillään jopa 481 kertaa tunnissa. Hurjia lukuja, joiden ei pitäisi olla totta. Pelkkä navigaattoriin tai ajotietokoneeseen vilkaisukin voi eksyttää katseen juuri väärässä kohtaa. 

    Kuvitellaanpa, että auto osaisi näissä tilanteissa ajatella puolestamme, joko varoittaen lähestyvästä törmäysvaarasta tai tehden hätäjarrutuksen. Säästyisi niskavaurioita, säästyisi peltivaurioita, säästyisi henkiä. Ottaisitko tämän varusteen autoosi? 

    Tämä on jo pari vuotta ollut mahdollisuus, jonka yllättävän moni jättää käyttämättä, usein hintasyistä. Automaattiset jarruttavat järjestelmät alkavat kuitenkin olla jo vakiovarusteita, eivätkä maksa maltaita. Euro-NCAP:n testeissä viittä tähteä ei enää edes saa ilman hätäjarrutusjärjestelmää. Autojen määrä on kasvanut ja vauhti lisääntynyt. Turvavarustelu on onneksi kehittynyt samaa tahtia ja ajovirheitä korjaavista järjestelmistä johtuen autoilla ei enää luisuta pöpelikköön. Sen sijaan törmäämme toisiimme. 

    Parhaimmillaan automaattinen hätäjarrutus estää törmäyksen kokonaan ja törmäyksen sattuessakin törmäysenergia ja tätä myöten loukkaantumisriski pienenevät olennaisesti. Ei hullumpi tulos muutaman satasen investoinnilla? Nykyaikaiset, kääntyvät led-valot ovat toinen ehdottomasti kannattava lisävaruste. On väliä, näetkö suoralla 100 vai 500 metriä eteenpäin tai osoittavatko valot mutkassa metsään vai tielle. Stimuloitko aivojasi kirkkailla, tehokkailla valoilla vai valitsetko vanhat kellertävät. Työpisteesi ergonomia ja valaistus on ehkä tarkkaan mietitty, miksi et panostaisi samaan kovassa vauhdissa liikkuvassa, jatkuvaa huomiokykyä vaativassa autossa.  

    Turvallisuus osaksi autopolitiikkaa

    Yrityksille tämä on monella tapaa valinta, joka kannattaa sisällyttää omaan autopolitiikkaan. Kolareista syntyneet niskavammat ovat valitettavan yleisiä, eivätkä yrityksillekään ilmaisia. Mitä suurempi ja liikkuvampi firma, sitä enemmän kilometrejä ja autoja, sitä enemmän riskejä loukkaantua. Ruuhka-Suomi ja ketjukolarit ovat yksi suurimpia riskejä liikenteessä. 

    Tärkeämpää on silti arvovalinta: turvallisempi auto on henkilöstöpolitiikkaa, siinä missä vihreämpi auto on vastuullisuuspolitiikkaa. Yritys, joka kiellettyjen autovarusteiden rinnalla ohjaa kohti turvallisempaa työsuhdeauton varustelua on viisas ja vastuullinen. Visionäärisen yrityksen autoissa on hätäjarrutusjärjestelmä, nykyaikaiset valot ja työntekijöille mahdollisuus päivittää ajotaidot. Moni lähtisi esimerkiksi liukkaalla edelleen pumppaamaan jarrua, kun tosiasiassa näin ei ole vuosiin pitänyt enää missään nimessä tehdä: autot tekevät asioita jo paremmin kuin me itse, vaikka vastuu ajamisesta onkin edelleen itsellämme. Säästyy rahaa, säästyy henkiä, syntyy tyytyväisiä työntekijöitä, syntyy liikenneturvallisuutta.

    Fakta on, että liikenteessä emme ole millään tapaa tasavertaisessa asemassa. Vaikka itse ajaisit kummatkin kädet ratissa, hyvin levänneenä ja valppaana, ympäriltä löytyy muunkinlaisia suorituksia. Meistä on tullut monessa suhteessa ylivarovaisia, siksi nykyaikaisista auton turvavarusteista kieltäytyminen tuntuisi hassulta.  

     

    Kirjoittaja: Christoffer Nyman

    Kirjoittaja:

    Teemu Tallqvist,
    Category Manager