artikkelikuva

Leasingautoilu on ympäristöteko

11.04.2018

  • autopolitiikkaekologisuuspäästöttyösuhdeautoiluyritysautoilu
  • Suomen vanhentuva autokanta on ongelma paitsi turvallisuusnäkökulmasta, myös ympäristön kannalta. Leasingautot ovat tyypillisesti uusia ja siksi ympäristölle ystävällisimpiä - siksi leasingautoa voi pitää ympäristötekona.

    Tammikuussa se taas kuultiin: Suomen autokanta jatkoi viime vuonna vanhenemistaan. Keskimääräinen liikennekäytössä oleva henkilöauto on nyt 11,6-vuotias. Romutuksen tai tuhoutumisen kautta rekisteristä poistuneilla autoilla on ajettu 20,7 vuotta.

    Autoihin liittyvä tekniikka on viimeisen muutaman vuoden aikana ottanut valtavia harppauksia. Alati vanhentuva autokanta onkin ongelma paitsi turvallisuusnäkökulmasta, myös ympäristön kannalta. Vaikka ulkoisesti 11-vuotias auto ei kummasti nykypeleistä poikkeakaan, sisältö on muuttunut paljon. Päästöt ovat tippuneet merkittävästi, autot ovat myös esimerkiksi kevyempiä ja ilmanvastukseltaan tehokkaampia ja kuluttavat täten paljon vähemmän polttoainetta.

    Leasingilla kiinni uuteen autoon

    Leasingautot ovat tyypillisesti uusia ja siksi ympäristölle ystävällisimpiä. Leasing on myös monelle työntekijälle ja yritykselle sujuvin tapa hankkia uusi auto ja muualla Euroopassa jo varsin yleistä. Leasingissä ei tarvitse sitoa isoa kertasummaa hankintaan vaan ainoastaan varautua kiinteään, ennaltamääriteltyyn kuukausisummaan. Isoille yrityksille autopolitiikan vastuullisuus on jo liiketoiminnan arkipäivää, mutta yhä enemmän aihe nostaa päätään myös pienemmissä yrityksissä. Leasingin kautta kynnys kokeilla uutta madaltuu, sillä se ei vaadi riskinottoa tai auton jäännösarvon miettimistä. Tästä syystä vaihtoehtoiset polttoaineetkin näyttelevät leasingautoissa huomattavaa osuutta: LeasePlanilla tilauksista jo lähes 10% on muita kuin bensa- tai dieselautoja.

    Vastuullisuutta, ei pröystäilyä

    Kun leasingautot parin kolmen vuoden kuluttua palautuvat kuluttajamarkkinoille, uudistavat ne  autokantaa myös seuraavassa käyttäjäryhmässä. Toivottavasti ajatus uusien autojen ympäristövaikutuksesta valuukin pikkuhiljaa myös laajemmin ihmisten ajatuksiin. Uutta autoa pidetään Suomessa helposti pröystäilynä, kun tosiasiassa monet faktat puhuvat sen puolesta: ympäristönäkökulman lisäksi uudet autot lisäävät merkittävästi myös liikenneturvallisuutta. Sama toimii laajemminkin yhteiskunnallisella tasolla: edistämällä uuden auton kauppaa ja yritysautoilua tehdään ympäristö- ja liikennepolitiikkaa.

    Lataa oppaamme, jossa annamme vinkkejä kestävään autokannan hallintaan sekä kerromme keinoja autokannan hiilidioksidipäästöjen vähentämiseen.

     

    Kirjoittaja: Johanna Ali

    Kirjoittaja:

    Johanna Ali,
    Kaupallinen johtaja