artikkelikuva

Kaasuauto ei räjähdä

13.07.2018

  • autopolitiikkaekologisuuspäästöttyösuhdeautoiluyritysautoilu
  • Hype sähköautojen ympärillä on jättänyt varjoonsa toisen ekologisen vaihtoehdon, kaasuauton. Kaasuautoilun edellytykset ovat kuitenkin ottaneet aimo harppauksia parin viimeisen vuoden aikana ja se on sekä ympäristö- että hintatietoisen valinta.

    Kuulun itsekin siihen huimasti kasvaneeseen joukkoon, kaasukuskeihin. Mittariin kertyy vuodessa keskimäärin 40 000 kilometriä ja alla on sama automalli kuin ennenkin, nyt vain kaasuversiona. Eron huomaan vain tankkaamiseen kuluvasta ajasta, joka kaasuautoissa voi kestää täyteen tankattaessa pari minuuttia pidempään. Mutta senkin ajan voin istua autossa odottamassa.

    Tyypilliset kaasuautoiluun liittyvät ennakkoluulot tai kysymykset liittyvätkin juuri tankkaamiseen: missä tankata ja onko asemia riittävästi. Jakeluverkosto on kasvanut paljon eikä etenkään monien suurimpien kaupunkien läheisyydessä reittivalintojaan tarvitse suunnitella tankkaamisen perusteella -  ainakaan sen enempää kuin muillakaan autoilla. Seuraavien vuosien aikana Suomeen ollaan rakentamassa 35 uutta asemaa.

    Kaasuauto onkin ekologisin ja edullisin valinta, kun ajaa paljon pitkää matkaa. Kaupunkiajossa sen sijaan vihreällä sähköllä kulkeva sähköauto on edelleen päästöiltään ekologisin. Autonvalmistaja Volkswagen pitää kaasuautoa ympäristöystävällisempänä ja nopeampana keinona vähentää liikenteen ympäristö- ja ilmastopäästöjä kuin sähköautoa. Tämä perustuu siihen, että yhtiön ympäristötaselaskelmien mukaan kaasuauton koko elinkaaren haitat ympäristölle ovat pienemmät. Kumpaakin käyttövoimaa tarvitaan liikenteen päästöjen vähentämiseksi.

    Suomessa myytävät kaasuautot ovat bi-fuel-autoja, joissa vaihdellen joko kaasu- tai bensatankki on suurempi. Näin tankkauspisteen satunnainen etäisyyskään ei ole ongelma, sillä hätävarana voi ajaa bensiinilläkin. Ruuhka-Suomessa ajo kuitenkin onnistuu hyvin pelkällä kaasulla. Autollaan voi huoletta suunnata myös Eurooppaan, esimerkiksi Ruotsissa on 177 ja Saksassa 861 tankkauspistettä. EU:n asettama tavoite on, että vuoteen 2025 mennessä päätieverkostoissa on kaasutankkausasema 150 kilometrin välein.


    Sama tuttu auto

    Niin sähkö- kuin kaasuautoissa päästöjen ekologisuus riippuu pitkälti omista valinnoista. Biokaasu on maakaasua puhtaampi vaihtoehto, vaikka jälkimmäinenkin päihittää perinteiset käyttövoimat. Kotimainen biokaasu vähentää polttoaineen elinkaaren aikana syntyviä kasvihuonekaasupäästöjä jopa 85 prosenttia. Tavallisen maakaasunkin päästöt ovat neljänneksen bensiiniä alhaisemmat. Kaasulla kulkevat valitsevatkin yleensä kaasun joko kustannus- tai ekologisista syistä, sillä kaasu polttoaineena on sekä vihreämpää että edullisempaa kuin bensiini. Automallit ovat samoja tuttuja eikä niiden hankintahintakaan poikkea juurikaan tavallisesta.

    Monelle yritykselle kaasuautot ovat osa vastuullista brändiä ja autopolitiikkaa. Niiden valintaa saatetaan kompensoida tai autoetu saattaa niillä olla perinteisiä versioita edullisempi. Myös kaasukäyttöiset tuotantoautot ovat lisääntymässä eikä valinta tarvitse olla mustavalkoinen: kuten kaikessa leasingissa, autokanta voidaan rakentaa mix and match -periaatteella erilaisia autoja ja rahoitustapoja yhdistäen. Leasingissä uusien vaihtoehtojen kokeileminen on joustavampaa riskin jäännösarvosta jäädessä leasingyhtiölle.

    Alkaa vaikuttaa lupaavalta? Kumotaan siis loputkin ennakkoluulot: kaasuauton käyttö ei juurikaan poikkea tavallisen auton käytöstä, se toimii normaalisti talvellakin eikä räjähdä tankattaessa sen herkemmin kuin bensa-autokaan, itse asiassa päinvastoin. Kaikki syyt jättää pohtimatta kaasuautoa vaihtoehtona alkavat olla käytetty.

     

    Kirjoittaja: Viivi Viuha

    Kirjoittaja:

    Viivi Viuha,
    Asiakaspalvelupäällikkö