artikkelikuva

Työsuhdeauton valinta: tarvekartoituksesta koeajoon

  • AutoetuAuto ja liikenneAutopolitiikkaEkologisuusTyösuhdeautoiluTyösuhdeauton valintaVuoden automyyjä
  • Mitä asioita työsuhdeautoilijan tulisi selvittää ennen koeajolle suuntaamista?

    Työsuhdeautoilijoiden autovalintaa rajoittavat työnantajayrityksen autopolitiikassa määritellyt tiedot valittavasta autosta. Näiden yksityiskohtien päälle autoilijan on rakennettava ajatus siitä, millaiseen tarpeeseen autoa tulee käyttämään, paljonko se saa kuukaudessa kustantaa ja millaisia lisävarusteita autoon halutaan.


    - Ensimmäinen steppi on tosiaan autopolitiikka, mutta toisinaan autoliikkeeseen saapuvat työsuhdeautoilijat ovat hieman epävarmoja siitä, mitkä merkit ja mallit mihinkin koko- tai päästöluokkaan kuuluvat. Varsinkin, jos autoilija on hankkimassa ensimmäistä työsuhdeautoaan, on osaavan automyyjällä usein selvennettävä ensin alan termistöä,kertoo Olarin Veholla automyyjänä ja yhteyspäällikkönä työskentelevä Pekka Kinnunen.

    - Termeistä olennaisinta on ymmärtää muun muassa mitä eroa on verotusarvolla ja leasingvuokralla. Ensimmäistä kertaa tässä tilanteessa oleva henkilö saattaa tuijottaa käyttöedun verotusarvoa, vaikka hänen tapauksessaan leasingvuokralla olisi isompi merkitys. Kuluttajat ovat tänä päivänä hyvin tietoisia siitä, mihin hintaraameihin autoilukulun tulee asettua heidän kuukausitaloudessaan.
     

    Työsuhdeautoilijan on hyvä koeajaa muutama malli 

    Autopolitiikan lisäksi automyyjän kanssa tehdyssä tarvekartoituksessa keskustellaan siitä, millaiseen käyttöön auto loppujen lopuksi tarvitaan. LeasePlan Finland Oy:n Vuoden automyyjäksi valitsema Pekka Kinnunen toteaa 30 vuoden kokemuksella, että uutta työsuhdeautoa valitsevan kannattaa karsia koeajettavien autojen määrä kahteen, maksimissaan kolmeen.

    - Tarvekartoituksen avulla “short-list” potentiaalisista autoista kannattaa pitää lyhyenä. Jos koeajoja varaa enemmän, siihen kuluu jo runsaasti aikaakin. Ennen koeajoon lähtemistä käydään joka tapauksessa läpi autoon liittyviä asioita sekä tutustutaan esimerkiksi kyseisen merkin ja mallin hallintalaitteisiin. Vaikka usein avaimet polttelevatkin kädessä ja syyhyttää lähteä ajoon, on tähänkin käytettävä aikaa.

    - Lauantai on viikonpäivistä suosituin koeajopäivä, mutta myös arki-illat ovat hyvin yleisiä: perheen isä tai äiti saattaa hakea auton koeajoon iltapäivällä, hakee sillä lapset päiväkodista ja illalla autolla käydään tekemässä kauppaostokset. Illalla tai aamulla auto palautetaan takaisin myymälään. Tällä tavalla perhe pääsee konkreettisesti näkemään, miten kyseinen auto toimisi heidän arjessaan. 
    Kumppaniasiakkuuksilleen Veho tarjoaa myös mahdollisuutta, jossa automyyjä saapuu potentiaalisen työsuhdeauton kanssa koeajolle työnantajayrityksen lähiympäristöön.

    Koeajon reitin suunnittelussa on huomioitava kuljettajan tarpeet: kaupunkiajoon tulevan auton ketteryyttä on hyvä testata kaupungin ytimessä, mutta sporttisempi kuski voi suunnata mutkaisemmalle reitille kokeilemaan auton ominaisuuksia.

    Päästöt määrittävät yhä useampaa autovalintaa

    Työsuhdeautoilun päivänpolttava aihe ovat hiilidioksidipäästöt: yhä useampi yritys määrittää autopolitiikkaansa päästöjen ylärajan ja kannustaa valitsemaan ekologisemman auton erilaisilla kannustin- eli kompensaatiomalleilla.
    - CO2-päästöihin liittyy ajankohtaisena asiana autojen päästömittausmenetelmän uudistus, joka on puhututtanut sekä autoilijoita, meitä automyyjiä että maahantuovia tahojakin, Kinnunen kertoo.

    Uusi päästömittausmenetelmä tulee voimaan asteittain EU:ssa. Syyskuusta 2017 lähtien sitä on sovellettu kaikkiin uusiin tyyppihyväksyttäviin autoihin eli kokonaan uusiin automalleihin. Syyskuusta 2018 lähtien uusi WLTP-päästömittausmenetelmä on pakollinen kaikissa ensirekisteröitävissä autoissa.

    - Useat autoilijat miettivät, voiko tässä vaiheessa tehdä ratkaisun uuden auton hankinnasta vai kannattaako odottaa syksyyn. Ratkaisu kannattaa tehdä nyt, sillä päästöt eivät tule ainakaan laskemaan. Tämä aiheuttaa tiettyjen mallien kohdalla verotusarvon nousua, joka on työsuhdeautoilijoille olennainen.

    Vuoden automyyjä saa onnitteluita edelleen viikoittain

    LeasePlan Finland Oy valitsi Pekka Kinnusen Vuoden 2017 automyyjäksi asiakaspalautteiden ja sisäisen äänestyksen perusteella. Tammikuussa kukitettu voittaja kuvaa kevätkuukausien sujuneen erinomaisesti: tunnelma töissä on ollut erityisen hyvä.


    - Palkinto on näkynyt myös kaupallisesti, mutta eniten lämmittää se, miten ihmiset ovat tämän noteeranneet. Olen saanut asiakkailta ja yhteistyökumppaneilta paljon onnitteluja – ja onnitteluita tulee edelleen viikoittain.

    - Lisäksi esimerkiksi asiakkaani, jotka ovat olleet vaikkapa käyttämässä autoaan huollossa, ovat tulleet samalla morjestamaan myymälän puolella. Tästä on kaiken kaikkiaan jäänyt erittäin positiivinen fiilis.

    Lataa Opas työsuhdeauton valintaan