artikkelikuva

Toroidion testeissä: konseptiauto on erittäin energiapihi

11.05.2017

  • Autot ja liikenneekologisuussähköautosähköautoiluTeknologiatUudet moottoriteknologiat
  • Suomalaisen superauto Toroidionin energiankulutus ja voimansiirtolinjan toimivuus testattiin riippumattomassa laboratoriossa.

    Riippumaton espoolainen laboratotio Etteplan on varmistanut suomalaisvalmisteisen konseptiauto Toroidionin energiankulutuksen ja konseptin toimivuuden. Superauto kuluttaa hyvin vähän energiaa: testiradalla toteutetussa kokeessa autolla ajettiin normaaliajoa rajummin ja auto kulutti vain 9,99 kWh sataa kilometriä kohti.

    - Laboratoriotestien perusteella jo ensimmäinen konseptiversio sähkömoottoristamme ja sen sähköjärjestelmä ovat toimiva paketti, Toroidionin Pasi Pennanen totesi Tekniikka&Talous-lehdelle.

    - Tekninen konseptiautomme kykeni kulkemaan samalla energiamäärällä merkittävästi pidemmän matkan kuin markkinoilla olevat sähköautot, vaikka sen energiankulutusta ja sähköistä voimansiirtoa ei vielä ollut edes hiottu huippuunsa.

    Kaksi vuotta sitten julkaistettua prototyyppiauto 1MW Conceptia on testattu sekä ajoradalla että testipenkissä. Auton sähköinen voimansiirto toimii 48 voltin jännitteellä.

    Lokakuussa 2016 Pasi Pennanen kertoi Liikkeellä-lehdelle, että Toroidionin kymmenhenkisellä tiimillä on meneillään vahva tuotteistuksen kausi.

    - Menemme kohti sarjavalmistusta kaikkien komponenttien osalta ja tuotteistamme tekniikkaa sovellettavaksi erityyppisiin ajoneuvoihin.

    Jaguareja, Aston Martineja, Hondia, Corvetteja, veneitä, traktoreita ja Sisu-kuorma-autoja suunnitellut Pennanen oli ensimmäinen suomalainen, joka valmistui Lontoon Royal College of Artin arvostetusta ajoneuvomuotoilun linjalta.

    Lue lisää Toroidionista ja autosuunnittelijan filosofiasta tästä henkilöhaastattelusta.

    Kuva: Sami Heiskanen