artikkelikuva

Suomalainen suosii nastarengasta – kitkat kaupungissa yleisemmät

26.10.2016

  • Autoilijan talviAuto ja liikenneRenkaatTurvallisuusVarusteet
  • Vain 13 prosenttia suomalaisautoilijoista ajaa talvisin kitkarenkailla. Yleisin syy nastarenkaiden käyttöön on kokemus paremmasta pitävyydestä jäisellä tiellä.

    Trafin teettämän tutkimuksen (2016) mukaan suomalaisista autoilijoista vain 13 prosenttia käyttää talvisin autossaan kitkarenkaita. Pohjois-Suomessa kitkarenkaita käytetään selvästi harvemmin kuin muualla Suomessa. Kitkarenkaiden käyttö on jonkin verran yleisempää pääkaupunkiseudulla ja kaupunkimaisissa kunnissa kuin maaseudulla. 

    Rengasvalinnoissa on huomattavissa sukupuolten ero: miehet käyttävät kitkarenkaita naisia useammin. Suurin ero kitkoilla ajamisessa on yli 64-vuotiaiden ryhmässä, jossa miehet käyttävät kitkarenkaita selvästi naisia useammin.

    Trafi teetti TNS Gallup Oy:llä kyselytutkimuksen, joka selvitti suomalaisten autoilijoiden talvikitkarenkaiden käytön yleisyyttä, syitä renkaiden valintaan ja kitkarenkaisiin liittyviä asenteita. Tutkimuksessa haastateltiin yhteensä 1147 18–79 -vuotiasta suomalaista.

    Kitkoilla ei ole purevaa pitoa jäisellä kelillä

    Rengastyypin valintaan vaikuttavat auton käyttötapa ja -tarkoitus, ajomatkat sekä kuljettajan ajokokemus. Lumisilla teillä ajellessa kitka- ja nastarenkaan välillä pidossa ei juuri ole eroa, sen sijaan jäinen keli vaatii varsinkin kokemattomamman kuskin autoon nastat. Kitkarenkaat eivät saavuta talvisissa ääriolosuhteissa samanlaista purevaa pitoa kuin nastarenkaat, ja kitkoilla joutuu esimerkiksi sivuttaisliirtoon nastarenkaita herkemmin.

    Rengastyypistä riippumatta turvallisen ajon kannalta ratkaisevaa on renkaiden kunto. Turvallinen rengas on urasyvyydeltään riittävä, eikä nastarenkaan nastapoikkeama ylitä lain määräämää tasoa. Urasyvyydellä on suuri merkitys varsinkin sohjokelillä. Talvirenkaan minimiurasyvyys on lain mukaan kolme millimetriä. LeasePlan kuitenkin suosittelee kitkarenkaan vaihtorajaksi viittä millimetriä.

    - LeasePlanilla nastarenkaiden uusintaraja on neljä millimetriä, vaikkei nastakatoa olisi silmämääräisesti nähtävissä. Kitkarenkailla vaihtorajamme on viisi millimetriä, kertoo LeasePlan Finlandin tekninen asiantuntija Pertti Palmu.

    Turvallisen kitkarenkaan kumiseoksen tulee olla pehmeää tarttuakseen tien pintaan kunnolla. Toinen merkittävä tekijä on renkaan lamellointi eli pintakuviopalojen uritus, jossa voimakkaampi kuviointi merkitsee parempaa pitoa.

    Renkailla huimat hintaerot

    Helsingin Sanomat (15.10.2016) vertaili rengaskaupan kalleinta ja halvinta vaihtoehtoa muun muassa nastamäärän, valmistusmateriaalin, leveyden ja rengastesteissä sijoittumisen suhteen.

    Kallein rengas oli Nokian Hakkapeliitta 8 (688 euroa asennuksineen) ja halvin singaporelaisvalmistajan GT Radial (391 euroa asennuksineen). Hintaeroa selittävät sekä materiaali että nastojen määrä. Nokian renkaat on valmistettu laadukkaasta, aidosta raakakumista synteettisen kumin sijaan. Hakkapeliitassa noin 200 nastaa, GT Radialissa vastaavasti noin 150.

    Rengastesteissä kitkarenkaat saavat huomattavasti alhaisempia arvosanoja kuin nastarenkaat. Esimerkiksi Tekniikan Maailman talvirengasvertailussa parhaat nastarenkaat saivat neljän tähden luokituksen ja parhaat kitkarenkaat ylsivät vain kahteen tähteen.

    Helsingin Sanomien haastattelema Test Worldin tekninen johtaja Jukka Antila kertoo, etteivät testit kuitenkaan tarkoita kitkarenkaiden olevan kelvottomia. Heikommat arvosanat kertovat enemmän autolehtien arviointikriteereistä, joissa suurimman painoarvon saavat usein renkaan ominaisuudet jäällä.

    - Siinä kitkarenkaat ottavat takkiin ja pärjäävät sen takia testeissä heikommin, sanoo Antila.

    Antilan mukaan pääkaupunkiseudulla kitkarenkailla selviää talvesta varsin hyvin.

    - Jos normiliikenne on Kehä ykköstä edestakaisin, ei ole väliä, onko kitka- vai nastarengas. Mutta sitten, kun on oikein liukasta, mustaa jäätä, niin pito ei ole niin hyvä. Silloin on ajettava varovasti, jos alla ei ole nastarenkaita, Antila kertoi HS:lle. 

    Vierintävastus vaikuttaa käytönajan kustannuksiin

    Talvirenkaita valitessa kannattaa kiinnittää huomio myös vierintävastukseen, joka vaikuttaa suoraan polttoaineen kulutukseen. Pienen vierintävastuksen rengas saattaa säästää renkaan käyttöiän aikana satoja euroja. Iltalehden mukaan ison vierintävastuksen renkaat voivat lisätä polttoaineen kulutusta jopa 8 prosentilla. 

    Vierintävastuksia voi vertailla tarkastella pakollisista EU-rengasmerkinnöistä, joissa polttoainetalous ilmoitetaan asteikolla A – G. Alhaisimman vierintävastuksen renkaat kuuluvat A-luokkaan.