artikkelikuva

Panssarijäätä ja huurretta – näin huolehdit näkyvyydestäsi

  • Autoilijan talviAuto ja liikenneLiikenneTurvallisuusTuulilasi
  • Miten tuulilasin huurtumisen voi estää talvella? Miten toimit, kun laseissa onkin autoilijan painajainen: alijäähtyneestä vedestä syntynyt panssarijää?

    Ikkunoiden huurtuminen on lähes kaikkien autoilijoiden jokatalvinen ongelma auton merkkiin tai ikään katsomatta. Huono näkyvyys on todellinen vaaratekijä liikenteessä. Kaikkein huonoin ratkaisu on ajoon lähteminen rajoittuneesta näkyvyydestä huolimatta. Jää, huurre ja lumi on puhdistettava tuulilasista ja ikkunoista ennen ajoa. Myös tuulilasin pyyhkijänsulkien juuressa sijaitsevat raittiin ilman sisäänottoaukot on puhdistettava pakkautuneesta lumesta ja jäästä.

    - Ikkunoiden huurteen saa tehokkaasti sulatettua käyttämällä ennen ajoon lähtöä sisätilalämmitintä, joka lämmittää auton sisäilmaa samalla, kun moottorilämmitin lämmittää moottoria, toteaa LeasePlan Finland Oy:n tekninen päällikkö Jukka Myyrinmaa.

    - Toinen vaihtoehto on käyttää polttoainelämmitintä. Sitä käytettäessä on kuitenkin ajettava vähintään yhtä pitkä aika kuin lämmitintä on käytetty, jotta akku ehtii latautua riittävästi seuraavaa käynnistystä varten.

    Ikkunalasien sisäpintojen puhtaudesta huolehtiminen ehkäisee huurtumista, sillä kosteus tiivistyy likaisiin kohtiin. Huurteinen ja likainen tuulilasi hajottaa vastavaloa ja haittaa näkemistä.

    - Ikkunoiden huurtumiseen vaikuttaa myös auton raitisilmansuodatin. Likainen suodatin nopeuttaa tuulilasin likaantumista sisäpuolelta ja se onkin vaihdettava säännöllisesti. Leasingkuljettajilla raitisilmansuodattimen vaihto hoituu automaattisesti huollon yhteydessä.

    Tuulilasin ulkopinnan puhtautta edesauttavat hyväkuntoiset pyyhkijänsulat ja pakkasenkestävä tuulilasinpesuneste. Tuulilasin kiveniskemät on hyvä korjauttaa ennen pakkasjaksoja.

    - Lämmön puhalluksen suuntaaminen pakkasella tuulilasille voi aiheuttaa ikävän yllätyksen. Kun tuulilasin ulkopuoli on jäätävän kylmä ja sisäpuoli kuuma, voi tuulilasi haljeta kiveniskemän kohdalta.

    Alijäähtynyt vesi luo panssarijään

    Alijäähtynyt vesi eli jäätävä tihku on talviautoilijan painajainen. Alijäähtynyt vesisade on pakkasella esiintyvä sateen muoto, jossa sadepisarat ovat pieniä, jopa alle 0,1 millimetrin kokoisia. Pisaroiden veden lämpötila on jäätymispisteen alapuolella, mutta edelleen veden olomuodossa. Kun alijäähtyneet pisarat kohtaavat minkä tahansa kiinteän pinnan, ne jäätyvät välittömästi ja muodostavat jääkuoren.

    Yleisin keino panssarijään poistamiseen on lämpimän ilman puhaltaminen tuulilasiin auton lämmityslaitteella ja ajaminen tarvittaessa tien sivuun.

    - Kannattaa pysähtyä, mikäli näkyvyys uhkaa omaa ja muiden tienkäyttäjien turvallisuutta. Kun pysähtyy tien sivuun, tuulilasi sulaa nopeammin ja jään skrabaaminen on helpompaa tuulilasin ollessa lämmin. Uusimmissa autoissa voi tietysti hyödyntää tuulilasin omaa sähköistä lämmitystä.

    - Alijäähtyneen sateen aikana ajokeli on erittäin liukas – oma ajonopeus on suhteutettava muuttuneisiin olosuhteisiin, Myyrinmaa muistuttaa.

    Näillä helpoilla keinoilla estät ikkunoiden huurtumista:
    • Tutki ennen autoon siirtymistä ovatko tuulilasin pyyhkijänsulkien juuressa sijaitsevat raittiin ilman sisäänottoaukot tukossa. Puhdista sisäänottoaukkojen eteen pakkautunut lumi ja jää.
    • Muista puhdistaa kengät lumesta. Parhaiten se käy siten, että istuu penkille sivuittain ja kopauttaa kengät toisiaan vasten. Tällä estetään, ettei autoon siirry kosteutta sulavasta lumesta. Mitä kuivempi auto on sisältä, sen varmemmin se ei huurru.
    • Huolehdi sekä tuulilasin että ikkunalasien sisäpintojen puhtaudesta säännöllisesti myös talvella