artikkelikuva

Nastarenkaiden totutusajo parantaa nastojen pysyvyyttä ja renkaiden pitoa

25.10.2016

  • Autoilijan syksyAutoilijan talviAuto ja liikenneLiikenneRenkaatTurvallisuus
  • Uudet nastarenkaat vaativat noin 500 kilometrin rauhallisen sisäänajon, jonka aikana nastat asettuvat oikein paikoilleen. Sisäänajo on hyvä tehdä sulan maan aikana.

    Uudet nastarenkaat on muistettava sisäänajaa hyvissä ajoin ennen liukkaiden ajokelien tuloa. Noin 500 kilometrin sisäänajolla nastat asettuvat paikoilleen nastanreikiin ja nastanulkonemat tasoittuvat. Renkaiden oikeanlainen sisäänajo parantaa renkaiden pitoa ja nastojen pysyvyyttä. Totutusajo suositellaan tekemään nimenomaan sulan maan aikana. Jäisissä olosuhteissa rengas pääsee pyörähtämään tyhjää.

    - Ilman rauhallista totutusajo-osuutta nastat eivät ehdi istua kunnolla renkaaseen ja osa niistä irtoaa helposti ensimmäisen muutaman sadan kilometrin kovassa ajossa, neuvoo LeasePlan Finlandin tekninen asiantuntija Pertti Palmu.

    Totutusajon aikana on vältettävä voimakkaita kiihdytyksiä ja äkkijarrutuksia. Kaarteisiin on ajettava riittävän alhaisella tilannenopeudella. Uuden renkaan nastat irtoavat kohtuullisen helposti esimerkiksi holtittomalla jarrutuksella tai renkaan luistattamisella, jolloin rengas lyö tyhjää. Totutusajoon suositellaankin varovaista ajoa keliolosuhteet huomioiden.
     

     “Nastojen irtoamiseen on kuljettajalla suuri vaikutus.”

    Totutusajossa on luonnollisesti muistettava myös renkaiden pulttien kireyden tarkistaminen ja mahdollinen jälkikiristys viimeistään 150 kilometrin ajon jälkeen. Loka-marraskuussa lämpötilat ovat jo sen verran alhaisia, ettei renkaan ylimääräistä kulumista asfalttiajossa tarvitse pelätä.

    Sisäänajo koskee vain uusia nastarenkaita. Käytetyissä renkaissa nastat ovat jo löytäneet paikkansa.

    Ajotyyli vaikuttaa nastojen irtoamiseen

    Nastarenkaiden nastojen määrää vähennettiin EU-säännöksellä vuonna 2013. Nastoja saa olla 50 kappaletta renkaan vierintäpituusmetriä kohti. Pääsääntöisesti renkaiden vierintäkehät ovat noin kaksimetrisiä, joten nastojen määrä väheni aiemmasta noin 100-130 nastasta sataan kappaleeseen.

    Joissakin uusissa nastarenkaissa on nastojen määrää jopa lisätty. Tämä on sallittua, jos testillä voidaan osoittaa, että rengas kuluttaa tietä yhtä vähän tai vähemmän kuin pienemmän nastamäärän rengas.

    - Jos niin sanotussa yliajokokeessa testialustan kuluminen on alle säädetyn rajan, nastojen lukumäärää voidaan nostaa. Tämän takia esimerkiksi Nokian Hakkapeliitta 8:ssa on paljon nastoja.

    Nastapoikkeama tarkistetaan rengasliikkeissä renkaiden vaihdon yhteydessä. Tällöin verrataan auton parhaan talvirenkaan nastojen lukumäärää auton huonoimman renkaan välillä. Rengas tulee vaihtaa, jos nastapoikkeama ylittää 25 prosenttia.

    - Nastojen irtoamiseen on kuljettajalla suuri vaikutus, eli rauhallisempi ajotyyli säästää talvirenkaita huimasti, Palmu toteaa.