artikkelikuva

Näin käytät auton valoja oikein

12.09.2016

  • AjovalotAutoilijan syksyAuto ja liikenneHuoltoTurvallisuus
  • Pelkillä huomiovaloilla ajaminen on sallittua valoisaan aikaan, mutta takavalot tulisi kytkeä päälle hämärän saavuttua. Sumuvalojen käytöstä varsinkin taajama-alueella ollaan montaa mieltä.

    Suuri osa autoilijoista käyttää päiväajossa pelkästään huomiovaloja, jolloin auton takavalot voivat automerkistä riippuen olla pimeinä. Tämä on sallittua valoisaan aikaan, mutta takavalot pitäisi aina kytkeä päälle hämärässä, pimeässä ja näkyvyyden ollessa huono esimerkiksi sumun tai vesisateen takia. Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin johtavan asiantuntijan Jussi Pohjosen mukaan muistisääntönä voi pitää sitä, että pelkillä huomiovaloilla ajetaan vain hyvällä säällä.

    - Auton kuljettaja on vastuussa ajoneuvonsa näkyvyydestä liikenteessä ja velvollinen ottamaan selvää, kuinka valot toimivat. Uudemmissa autoissa takavalotkin syttyvät hämärässä automaattisesti, mutta kuljettajan on tiedettävä autonsa käyttäytymisen yksityiskohdat ajo-olosuhteiden muuttuessa. Kuinka siis autosi toimii valotilanteen hämärtyessä, sumussa ja sateessa, Pohjonen kysyy.

    - Toinen huomio liittyy peräkärryn vetämiseen. Ennen kuin peräkärryn kanssa suuntaa liikenteeseen, olisi kuljettajan tarkistettava, toimivathan kärryn perävalot huomiovaloja käytettäessä. Liikenteessä tulee valitettavasti nähtyä pimeinä perässä vedettäviä kärryjä – sellainen yhdistelmä saattaa esimerkiksi tihkusateella moottoritiellä aiheuttaa ikäviä yllätyksiä.

    Näin käytät päiväajo- ja huomiovaloja oikein:
    • Huomiovalot eli ns. päiväajovalot tulivat pakollisiksi uusissa autoissa vuonna 2011. Muutoksen myötä liikenneturvallisuutta haluttiin parantaa erityisesti Keski-Euroopassa, jossa ajovalojen käyttö ei ole ollut pakollista eikä näin ollen suosittua.
    • Vanhoihin, automaattisiin ajovaloihin tottuneille saattaa tulla yllätyksenä, etteivät päiväajovalot vastaa tavallisia ajovaloja.
    • Kun autossa on päällä päiväajovalot, takavalot eivät yleensä pala muuten kuin jarrupoljinta painettaessa.
    • Jos olosuhteet sitä vaativat eli sää on huono tai alkaa hämärtää, myös takavalot kannattaa laittaa päälle ja etuvaloihin lisätä tehoa. Tällöin kuljettajan pitää kytkeä erikseen päälle ajovalot.
    • Useimmissa automerkeissä ajovalojen päälle laittamisesta syttyy mittaristoon merkkivalo.

    Sumuvalot tuovat lisää valotehoa

    Valkoiset tai vaaleankeltaiset etusumuvalot tuovat lisää valotehoa 20–30 metrin matkalle auton keulasta. Takasumuvalo on punainen ja sen tehtävänä on vähentää peräänajon riskiä.

    Osa autoilijoista ajattelee sumuvalojen käytön olevan kiellettyä taajama-alueilla. Osa puolestaan kokee, että sumuvaloja olisi käytettävä ainoastaan sankan sumun vaikeuttaessa ajamista. Tieliikennelain mukaan sumuvaloa voi käyttää lumen, pölyn ja loan rajoittaessa ajoneuvon näkymistä taaksepäin.

    - Tieliikennelaissa ei ole eritelty sitä, onko sumuvalojen käyttö taajama-alueella kiellettyä. Sen sijaan laki määrittää, että valot eivät saa häikäistä muita tienkäyttäjiä.

    - Taajamissa on yleensä katuvalaistus ja käytetyt ajonopeudet ovat maltillisempia. Maalaisjärjellä ajateltuna sumuvaloista saa suurimman hyödyn irti taajamien ulkopuolella ja maanteillä.

    Näin käytät sumuvaloja oikein:
    • Takasumuvalo on pakollinen kaikissa vuoden 1993 jälkeen käyttöönotetuissa autoissa.
    • Sumuvaloilla on oma kytkin valoviiksessä tai kojelaudassa.
    • Kun sytytät sumuvalot päälle autosi mittaristoon syttyy merkkivalo.
    • Lain mukaan ”etusumuvaloja ja takasumuvaloja saa käyttää vain sumun tai rankan vesi- ja lumisateen aikana. Etusumuvaloja saa tällöin käyttää lähivalojen asemasta, jos etuvalot ovat samanaikaisesti kytketyt. Takasumuvaloa saa käyttää myös milloin ajoviiman tiestä nostama lumi, pöly tai loka oleellisesti rajoittaa ajoneuvon näkymistä taaksepäin.” (Tieliikennelaki 36 §)
    • Huomioitavaa on, että normaali pienehkö vesi- tai lumisade tai pimeä vuoden-/vuorokaudenaika ei vielä oikeuta sumuvalojen käyttämiseen.
    • Muista kytkeä sumuvalot pois päältä säätilan muuttuessa. Poliisi pysäyttää sumuvaloja turhaan käyttävän autoilijan muita herkemmin. Virheellinen käyttö huomioidaan rangaistusta lisäävänä tekijänä.

    Kaukovalojen räpsyttely ikuisuusaihe

    Tielläliikkujien ikuisuusaihe on kauko- ja lähivalojen käyttö pimeäajossa. Nyrkkisääntönä pidetään sitä, että kaukovalot kytketään pois, kun vastaantulevan auton valokeila kohtaa oman auton valokeilan. Trafin Jussi Pohjosen mukaan kaukovalojen käyttö ei ole rakettitiedettä.

    - Se, että tämä teema nousee esiin lähes joka syksy, kertoo aiheen sensitiivisyydestä. Ehkä tämä on osoitus siitä, että meistä jokainen ajattelee olevansa keskimääräistä parempi kuljettaja, Pohjonen toteaa.

    - Ohitustilanteessa perässä ajava luonnollisesti käyttää lähivaloja, ja siirtyessään viereiselle kaistalle hän vaihtaa kaukovaloille. Olennaista on myös muistaa se, että ohitettavan on vaihdettava ajovalonsa lyhyille, jotta ohittaja ei häikäisty.

    Näin käytät kaukovaloja oikein:
    • Laki edellyttää, että auto on voitava pysäyttää tien näkyvällä osalla. Tämä tarkoittaa, että lain mukaan on ajonopeutta hidastettava ennen kaukovalojen vaihtamista lähivaloiksi, koska tien näkyvä osa lyhenee. Jos siis kaukovaloilla ajaessa havaitsee esimerkiksi jalankulkijan, on hidastettava ajovauhtia ja vaihdettava kaukovaloilta lähivaloille.
    • Kun ajaa toisen auton perässä, kaukovaloilta vaihdetaan lähivaloille silloin, kun erottaa edessä ajavan auton muodot.
    • Moottoritieajoon ei ole erikseen säädettyjä lakeja kaukovalojen käytöstä. Jos vastaantuleva tai edessä ajava häikäistyy, ei kaukovaloja saisi käyttää. Mutta jos kaistojen välillä on viherkaista tai valli, voi kaukovaloilla ajaa, jos se ei häiritse samansuuntaista liikennettä.
    • Kaukovalojen käyttö on kielletty 1) tyydyttävästi valaistulla tiellä, 2) niin lähellä kohtaavaa ajoneuvoa tai raitiovaunua, että tämän kuljettaja voi häikäistyä, 3) ajettaessa lähellä toisen ajoneuvon takana.

    Artikkelin lähteet: Trafi, Tieliikennelaki, Turun Sanomat, Helsingin Sanomat, Yleisradio