artikkelikuva

Koeajossa hyötyajoneuvot

01.11.2016

  • Auto ja liikenneHyötyajoneuvojen varusteluHyötyajoneuvotTyösuhdeautoiluTyösuhdeauton valinta
  • Paketti- ja lava-autot pysyvät teknologiakehityksen aallonharjalla. Koeajoimme työjuhtia, jotka toimivat sekä työkaluina että arkiautoina.

    Paketti- ja lava-autot muistuttavat ajo-ominaisuuksiltaan yhä enemmän henkilöautoa. Stereotypiat kömpelöistä, bensasyöpöistä ja talviajossa pakasteen sisälämpötilan ylläpitävistä igluista ovat historiaa. Autoja ei ole enää tehty pelkästään tavarakuljetuksia silmällä pitäen, vaan ne on suunniteltu vastaamaan käyttäjän tarpeisiin. Ennen kuljettaja iski päänsä oven yläkarmiin mennen, tullen ja palatessa. Pakukuskin tunnistikin kylillä siitä, ettei lippalakki lähtenyt päästä Esson baarissakaan – otsa oli sen verran kolhuilla. Sisämökän takia radio oli tarpeeton.

    Nykyään kuskien ja kyytiläisten matkustusmukavuus on parantunut huikeasti, eikä moottorin melu enää kantaudu sisälle äänieristyksen ansiosta. Ohjaamot ovat sekä avaria ja moderneja, mutta myös varustettuja nykyteknologialla. Vuoden 2013 pakettiautoksi valitussa Ford Transit Customissa on vakiovarusteena auton ympäri näkevä kamerajärjestelmä, hätäjarrutustoiminta ja mäkilähtöavustin. Uuden sukupolven Toyota Proace jatkaa Hiacen perintöä.

    Hiluxista on kasvanut neljän vuosikymmenen aikana Suomen ylivoimaisesti eniten myydyin pick-up. Koeajamamme Hilux Double Cab ei ole vain työmaalle sopiva lava-auto, sillä kyytiin mahtuu neljä henkilöä kuljettajan lisäksi. Toinen testiajoon päässyt lava-auto ei kuitenkaan kalpene Double Cabin rinnalla. Nissan NP300 Navara voitti International Pick-Up Award -palkinnon kuluvan vuoden alkupuolella. Navara on valmistettu Euroopassa ja sopii erinomaisesti pohjoisen oloihin.