artikkelikuva

Hyödynnä kaukovaloavustin pimeäajossa

03.10.2016

  • AjovalotAutoilijan syksyAutoilijan talviAuto ja liikenneTeknologiatTurvallisuus
  • Älykkäät kaukovaloavustimet ovat saatavissa yhä useammissa automalleissa. Tuulilasi-lehden päätestaaja Pasi Piironen valottaa ominaisuuden taustoja ja käyttöä.

    Tuhannet suomalaisautoilijat hyödyntävät kaukovaloavustimia, jotka vaihtavat ajotilanteiden mukaan valojen kantamaa edellä ajavien tai vastaantulevien ajoneuvojen mukaan. Lähitulevaisuudessa älykkäät kaukovaloavustimet ovat saatavissa yhä useammissa automalleissa EuroNCAP:n törmäystestien pisteytysten muututtua.

    Turvallisuusraportteja julkaiseva EuroNCAP muutti pisteytystä siten, että kuluvasta vuodesta lähtien auto ei voi saada täysiä pisteitä, jos autossa ei ole jalankulkijoiden tunnistusjärjestelmää – joka puolestaan on yhteydessä tuulilasikameraan. Samaa kameraa hyödynnetään myös automaattisissa kaukovaloissa. Autoja työkseen koeajava Tuulilasi-lehden päätestaaja Pasi Piironen toteaa, että kaukovaloavustimet olivat vielä muutama vuosi sitten harvinaista herkkua.

    – Se oli saatavissa vain muutamaan kalliimman hintaluokan automalliin, etunenässä saksalaismerkkeihin. Viime aikoina toiminto on yleistynyt kovaa vauhtia tavanomaisempiin autoihin ja sen saa nykyään lisähintaan miltei kaikkiin alemman keskiluokan automalleihin.

    Adaptiivisesta kaukovaloavustimesta puhutaan, kun kaukovalot mukautuvat muiden ajoneuvojen liikkeeseen ja automatiikka muuttaa valon kantaman lisäksi suuntausta. Edellä ajavan ajoneuvon ympärille jää tumma varjoinen alue, mutta tienpiennar näkyy kirkkaasti valaistuna, eikä edellä ajava kuljettaja häikäisty.

    Yksinkertaisimmillaan aktivointi tapahtuu työntämällä vilkkuviikseä eteenpäin, toisissa malleissa vilkkuviiksessä voi olla erillinen painokytkin. Kolmas vaihtoehto on mittariston tai keskinäytön valikko.

    – Esimerkiksi Renault Talismanissa toiminto pitää valita käyttöön kojelaudan keskinäytön valikosta. ON-vaihtoehdolla vilkkuviiksen eteenpäin työntö aktivoi automatiikan ja OFFilla kaukovalojen kytkeminen jää kuljettajan tehtäväksi, Piironen ohjeistaa.

    Järjestelmän voi ohittaa manuaalisesti

    - Ensimmäisenä adaptiivisen kaukovaloavustimen toi markkinoille Mercedes vuonna 2009 uuden E-sarjan lanseerauksen yhteydessä. Nykyään muun muassa Audilla, Mazdalla, Opelilla, Volkswagenilla ja BMW:llä on vastaavia mukautuvia ajovalojärjestelmiä. Pikkuautoluokkaan asti adaptiiviset järjestelmät eivät vielä ole levinneet, mutta esimerkiksi Golfiin ja Astraan sellaiset jo saa.

    Kaukovaloavustimen aktivoiminen käyttöön vaihtelee valmistajan mukaan.

    Piirosen mukaan auto tietää järjestelmään ohjelmoitujen parametrien perusteella yksittäistä ajajaa tarkemmin, missä kohdin on viisasta vaihtaa lähivaloilta kaukovaloille ja toisinpäin. Automatiikka huomaa esimerkiksi edellä ajavan punaiset perävalot herkästi ja vaihtaa “lyhyille”.

    - Yleisesti ottaen on parempi, että kyseisissä tilanteissa kaukovalot kytkeytyvät hieman liian aikaisin pois päältä, kuin sokaistaan tieten tahtoen edellä ajavaa. Jos kaukovaloavustimen toiminta ärsyttää, järjestelmän voi aina ohittaa manuaalisesti vilkkuviikseä käskyttämällä.

    - Kannattaa myös tarkistaa, voiko oman auton kaukovaloavustimen toimintaa säätää. Joissakin malleissa järjestelmän reagointiherkkyyttä voi muuttaa valikosta.

    Yksinkertaisimmissa kaukovaloavustimissa esiintyy usein viivettä vastaantulijan sivuutustilanteissa.

    - Kaukovalot eivät siis kytkeydy takaisin päälle välittömästi sivuutuksen jälkeen, vaan automallista riippuen viivettä voi olla sekunnista kolmeenkin. Kehittyneemmät adaptiiviset järjestelmät ovat tässä mielessä käyttäjäystävällisempiä, Piironen toteaa.

     

    Kuva: BMW