artikkelikuva

Esilämmitä autoasi pakkasella – mutta millä?

15.11.2016

  • Autoilijan talviAuto ja liikenne
  • Kylmäkäynnistystä tulisi välttää talvipakkasilla. Miten hyödyt sähkö- tai polttoainekäyttöisistä lisälämmittimistä?

    Auton moottoria kannattaa alkaa esilämmittää, kun lämpötila on nollassa tai sen alapuolella. Lämmittämiseen voi käyttää joko perinteistä sähkökäyttöisiä lämmittimiä tai polttoainekäyttöistä lisälämmitintä, kuten Webastoa.

    - Valtaosassa leasingautojamme on sähköllä tai polttoaineella toimiva moottorinlämmitin. Lämmittimet ovat sekä turvallisuus- että mukavuusvarusteita, kertoo LeasePlan Finland Oy:n teknisten asiantuntijapalveluiden päällikkö Heikki Helevä.

    Lohkolämmitin on vastuselementti, joka sijaitsee moottorin sylinterilohkon nestetilassa ja lämmittää moottorin jäähdytinnestettä tai moottoriöljyä. Se asennetaan moottoriin jälkikäteen, yleensä ennen auton luovutusta tai huollon yhteydessä. Se on tehokas esilämmitin, mutta kovinkaan moneen uuteen autoon sitä ei voi asentaa, sillä alumiinisissa moottorilohkoissa ei ole paikkaa vastukselle. Uusiin autoihin asennetaan usein sähkökäyttöinen letku- tai säteilylämmitin.

    Moottorin lämmittämiseen kuluva aika on riippuvainen ulkolämpötilasta: plussan puolella oltaessa jopa varttitunti riittää, kovimmilla pakkasilla lohkolämmitintä voi käyttää tarvittaessa jopa kolme tuntia.

    - Ylilämpenemisestä ei normaalikäytössä ole vaaraa, mutta tarpeettoman pitkää lämmitysaikaa on syytä välttää.

    Moottori ja sisätila lämpeävät samalla

    Polttoainetoimisen lämmittimet, kuten Webasto ja Ebersprächer, toimivat auton polttoaineella ja lämmittävät tehokkaasti sekä auton jäähdytysnestettä että sisätilaa. Verkkovirran sijasta polttoainetoiminen lämmitin tarvitsee jonkin verran akkusähköä kiertopumppua ja puhallinta varten.

    Lisälämmitin kuluttaa auton polttoainetta noin 0,3–0,7 litraa tunnissa ja aiheuttaa jonkin verran päästöjä, mutta puolestaan vähentää päästöjä ja kulutusta käynnistettäessä.

    - Lisälämmitin ja auton lämmityspuhaltimet ottavat virtansa akulta. Esimerkiksi Webastoa käytettäessä on oltava tarkkana, että akku ehtii latautua ajon aikana. Nyrkkisääntönä voi pitää sitä, että ajaa ajallisesti yhtä kauan kuin autoa lämmitti, Helevä toteaa.

    Toistuvilla lyhyillä talvisilla ajomatkoilla akku ei ehdi latautua tarpeeksi. Lue, kuinka pidennät akun ikää.

    Polttoainekäyttöiset lisälämmittimet vaativat säännöllistä käyttöä. Laitteelle on haitallista se, jos sitä käytetään toistuvasti vain muutamia minuutteja. Silloin laite karstoittuu ja voi tukkeutua.

    - Polttoainetoiminen lämmitin on kalliimpi kuin sähköiset esilämmittimet. Hinta riippuu auton merkistä ja mallista. Polttoainetoimisilla lämmittimillä ei pääsääntöisesti ole määriteltyä huoltoväliä. Huolto tai korjaus on tarpeen, jos lämmitin ei toimi normaalisti tai savuttaa poikkeuksellinen paljon.

    Miksi kylmäkäytön vähentäminen kannattaa?
    • Moottorin lämmittämiseksi ei tarvita tyhjäkäyntiä.
    • Moottorin kuluminen vähenee.
    • Moottorin käynnistyvyys kovilla pakkasilla paranee.
    • Häkä-, hiilivety- ja typenoksidi- ja hiukkaspäästöt alenevat. Hiukkaspäästöt vähenevät erityisesti suoraruiskutteisissa bensiiniautoissa ja niissä dieselautoissa, joissa ei ole hiukkassuodatinta
    • Dieselautoissa hiukkassuodattimen tukkeutumisriski pienenee.
    • Liikenneturvallisuus ja matkustusmukavuus paranevat, koska esilämmitetty moottori tuottaa nopeammin lämpöä matkustamoon.

    Lähde: Motiva