artikkelikuva

Elinkaaresta ekologisempi?

15.06.2016

  • Autoilu maailmallaAuto ja liikenneAutokauppaEkologisuusLiikenne
  • Tuulivoimaloita, aurinkoenergiaa, hiilikuitukoreja, älykkäitä ajotietokoneita ja kierrätysinnovaatiota. Muun muassa näistä muotoutuu moderni, ekologisempi auton tuotannon ja käytön elinkaari.

    Kun tuore autonomistaja kurvaa autokaupan pihalta pois uutukaisellaan, alkaa satojen tuhansien kilometrien matka. Henkilöauton elinkaaren pituus on noin 20 vuotta. Siinä ajassa omistajat, ajokelit ja pyyhkijänsulat ehtivät vaihtua, takapenkillä muutaman vuoden nököttävät turvaistuimet myydään tori.fi:ssä ja huoltokirja täyttyy leimoista. Tämänkin Korhosilta Virtasille ja edelleen Mäkisille kulkeutuvan auton tuotantoa on ohjannut ilmastonmuutoksen ehkäiseminen.

    Ekologisuus ulottuu jokaiseen elinkaaren vaiheeseen alihankinnasta romuttamolle saakka.

    BMW Group Suomen markkinointi- ja viestintäpäällikkö Henri Jantusella on syytä hymyyn: BMW on kaikilla mittareilla ja palkinnoilla mitattuna ympäristöystävällisin autovalmistaja maailmassa. Konsernin vuosittain julkaisema kestävän kehityksen raportti on laaja, 155-sivuinen prosenttilukuja pursuava kirjanen. Ympäristöystävällisyyteen tähtäävien yksityiskohtien korkea määrä ja infograafein esitetyt saavutetut päästösäästöt antavat vahvan indikaation siitä, että autojätti tavoittelee missiotaan kaikin mahdollisin tavoin, sadoin miljoonin euroin.

    - Isoin tavoitteemme on se, että vuoteen 2020 mennessä aiomme kuluttaa tuotannossa 45 prosenttia vähemmän energiaa autoa kohti kuin vuonna 2006, Jantunen summaa.

    Tällä hetkellä CO2-päästöt syntyvät epäsuorasti fossiilisten polttoaineiden polttamisesta ja epäsuorasti sekä sähkön että lämmön kulutuksesta.

    Juuri nämä ovatkin autoteollisuuden ekologisuuden mittareita: yhtä ajoneuvoa kohti syntynyt jätemäärä, käytetty energiamäärä ja vedenkulutus. Energiasyöpöin vaihe tuotannossa on auton korin osien valmistaminen metallinjalostamossa. Jopa 50-60 prosenttia käytettävistä materiaaleista on terästä ja rautaa, joiden työstäminen vaatii sekä kuumuutta että vettä.

    Autonvalmistajille onkin asetettu tiukat tavoitteet muun muassa Pariisin ilmastokokouksessa.

    - Esimerkiksi vedenkulutusta BMW Group on leikannut noin kolmanneksella kymmenessä vuodessa. Se on iso muutos. Lisäksi tavoitteenamme on olla johtava uusiutuvan energian käyttäjänä autotuotannossa.

    Autojätin tuotantolaitoksissa Saksan Leipzigissä ja Englannin Oxfordissa on jo otettu suuria ekologisia harppauksia. Leipzigissä tuotantolaitoksen vieressä oleva tuulivoimapuisto tuottaa 95 prosenttia tehtaan tarvitsemasta energiasta.

    Oxfordissa Mini-henkilöautoja valmistavalla tehtaalla on käytössään puolestaan valtava, yli 11 500 aurinkopaneelin puisto, joka kattaa kaikki tehtaan tarpeet. Noin 20 000 neliön alueelle rakennettu paneelisto on yksi Iso-Britannian suurimmista aurinkoenergiasysteemeistä.

    Esimerkkejä uusiutuvien energianlähteiden käytöstä löytyy ympäri maailmaa, sillä neljässätoista maassa toimivan BMW Groupin tavoitteena on käyttää ympäristöystävällisintä energianlähdettä jokaisella tuotantolaitoksella.

    Kaksi kolmasosaa junalla

    Energianlähteiden lisäksi BMW Group on satsannut vahvasti raaka-aineiden, kuten metallien alihankintaketjussa syntyvien päästöjen vähentämiseen. BMW odottaa alihankkijoidensa sitoutuvan ilmastonmuutoksen estämiseen ja päästövähennyksiin.

    - Lisäksi pyrimme välttämään raaka-aineiden pitkiä kuljetuksia, samoin kuin kiinnitämme huomiota myös siihen, millä valmiit tuotteet kuljetetaan tehtailta jälleenmyyjille, Jantunen sanoo.

    - Junakuljetusten osuus kaikista kuljetuksista oli BMW Groupissa jo 63 prosenttia vuonna 2014, ja määrää on tarkoitus lisätä.

    Metallien käytölle on olemassa jo varteenotettava, turvalliseksi todettu vaihtoehto: ajoneuvojen korit voidaan metallien sijaan rakentaa hiilikuidusta. Jantunen kertookin, että konserni panostaa hiilikuituun täysillä. Yhtiö omistaa maailman suurimman hiilikuitutehtaan, joka sijaitsee Yhdysvalloissa.

    - Hiilikuituisista korimalleista markkinoilla ovat jo i3 ja hybridiurheiluato i8. Kori keventää autoa ja vähentää tuotannon päästöjä.

    Edistyksellinen i3 on ihmetyttänyt automaailmaa useissa yksityiskohdissa. Yksi on se, että jopa 95 prosenttia sen materiaaleista voidaan kierrättää.

    "BMW on kaikilla mittareilla ja palkinnoilla mitattuna ympäristöystävällisin autovalmistaja maailmassa."

    Nyrkkisääntö ei enää päde

    Pitkään oli nyrkkisääntönä, että noin 90 prosenttia auton elinkaaren aikaisista päästöistä syntyy käytön aikana. Enää tämä ei pidä paikkaansa, kertoo professori Jyri Seppälä Suomen ympäristökeskuksesta (SYKE).

    Seppälä toimii SYKEn kulutuksen ja tuotannon keskuksen johtajana ja on elinkaaritutkimuksen arvostettu asiantuntija.

    - Käytön aikana syntyy keskiarvoautossa arviolta jo alle 70 prosenttia kaikista päästöistä ja loput noin 30 prosenttia pääasiassa tuotannossa. Muutos johtuu lähinnä siitä, että autojen hiilidioksidipäästöt ovat pienentyneet. Uusien henkilöautojen keskipäästöt ovat Suomessa 124 grammaa hiilidioksidia kilometrillä, Seppälä sanoo.

    EU:n päästötavoitteen mukaisesti jokaisen Euroopassa vuonna 2020 uutena myytävän auton keskipäästö tulee olla 95 grammaa kilometrillä.

    Suurin päästömäärään vaikuttava tekijä istuu kuitenkin kuskin penkillä. Perinteisimpiä polttoaineen kulutuksen ja päästöjen vähentämisen keinoja ovat tietysti kuljettajan taloudellinen ajotapa, oikea tilannenopeus ja rengaspaineiden säätäminen. Mutta myös älykkäät ajotietokoneet neuvovat taloudelliseen ajoon antamalla ohjeita vaikkapa siitä, milloin olisi käytettävä pienempää vaihdetta tai kytkettävä lämmitinlaite pois päältä.

    - Ajotietokone avustaa myös varaamaan määräaikaishuollon. Säännöllisesti huollettu auto kuluttaa todennäköisesti vähemmän polttoainetta kuin huollattamaton, Jantunen toteaa.

    Ekologisuus standardiksi

    BMW Group on onnistunut leikkaamaan ajoneuvokohtaista hiilidioksidipäästöä vuoden 1995 jälkeen jo 40 prosentilla. Kuskin näkökulmasta se on tarkoittanut sitä, etteivät älykkäät teknologiat ole vain valinnaisia herkkuja, vaan autojätti on tuonut ekologiset yksityiskohdat standardeiksi.

    Sähköautoilla hiilidioksidipäästöt jäävät lähes nollaan, mutta akkujen lataamiseen kuluu toki energiaa, joka on tuotettava jotenkin. Jyri Seppälän mukaan sähköautoilla on yksi huomattava etu polttomoottoreihin verrattuna: sähköautojen moottorit voivat kestää jopa miljoona vuotta.

    - Toki muut osat saattavat hajota aiemmin. Sähköautojen kehityksen myötä ei ole enää perusteltua vaihtaa autoa usein siksi, että uudessa autossa kulutusluvut tai päästöt ovat pienemmät kuin vanhassa.

    - Sähköautot tulevat siis muuttamaan teollisuuden ansaintalogiikkaa. Logiikkaa on muutettava pikkuhiljaa siten, että valmistajat hankkivat entistä suuremman osan tuloistaan muualta kuin uusien autojen myynnistä, esimerkiksi huollosta, Seppälä arvioi.

    Kun raakaöljyn hinta laski syksyllä 2015 spekuloitiin, heikentääkö tämä autonvalmistajien intoa kehittää sähköautoja. Niin ei kuitenkaan käynyt.

    - Kaikkien autonvalmistajien mukaan sähkö on se juttu. Hyviä indikaattoreita ovat kansainväliset autonäyttelyt, kuten Geneve, Henri Jantunen sanoo.

    - Uutena trendinä etenkin premium-sarjan autoissa ovat plugin-hybridit, joiden akkukesto on selvästi perinteisiä hybridejä parempi. Plugin-hybridien räjähdysmäisesti  kasvanut kysyntä on yllättänyt tehtaat täysin, Jantunen lisää.

    Päivät päättyvät parikymppisenä

    Suomessa autot päätyvät romuttamolle noin 20 vuoden ikäisinä. Elinkaarensa päätepisteeseen tulee vuosittain noin 62 000 henkilöautoa. Romuttamolla autolle tehdään ensin huolellinen esikäsittely: nesteet, renkaat, akku, katalysaattori ja turvatyynyt poistetaan. Tämän jälkeen auto päätyy murskauskoneeseen, jossa isokin auto muuttuu alle minuutissa nyrkinkokoisiksi metalli- ja muovilohkareiksi.

    EU:n tiukentamien kierrätysvaatimusten mukaan 85 prosenttia auton painosta täytyy kierrättää ja 10 prosenttia hyötykäyttää, eli esimerkiksi polttaa energiaksi. Suomen suurimmalle autokierrättäjälle Kuusakoski Oy:lle tämä on haaste. Kuusakosken tutkimusinsinööri Hanna Pynnönen kertoo, että tuotekehitysosastot innovoivat kuumeisesti uusia kierrätystapoja.

    - Seuraavia suuria kehityskohteita ovat isojen muoviosien ja ikkunalasien kierrätyksen parantaminen sekä panostaminen jätejakeen hyödyntämiseen, Pynnönen sanoo.