artikkelikuva

Bensa ja diesel pitävät pintansa Suomessa

17.06.2016

  • Autoilu maailmallaAuto ja liikenneEkologisuusSähköautoiluUudet moottoriteknologiat
  • Norja ja Hollanti aikovat kieltää uusien perinteisten diesel- ja bensiiniautojen myynnin vuonna 2025. Ensi vuosikymmenellä suuri enemmistö suomalaisista ajaa kuitenkin polttomoottoriautoilla.

    Norja ja Hollanti ovat tosissaan siirtymässä täysin puhtaaseen liikenteeseen parin vuosikymmenen aikana. Maat aikovat kieltää uusien polttomoottoriautojen myynnin kokonaan. Saksassa puolestaan valtio ja autoteollisuus ovat sopineet 1,2 miljardin euron tukipaketista sähköautoilun edistämiseksi. Saksalainen sähkö- tai hybridiauton ostaja voi saada jopa 3 000 - 4 000 euron alennuksen uudesta ajoneuvostaan.

    Helsingin Sanomien mukaan suuri enemmistö suomalaisista ajaa ensi vuosikymmenellä edelleen perinteisillä polttomoottoriautoilla, jotka kulkevat bensiinin tai dieselin avulla. Niihin on vain sekoitettu joukkoon nykyistä enemmän uusiutuvia polttoaineita. 

    - Uskon, että polttomoottorien osuus tulee vielä pitkään olemaan merkittävä, joten ympäristötavoitteiden saavuttamiseksi on tarpeen panostaa myös siihen, että olemassa oleva autokanta saadaan liikkumaan puhtaammin lisäämällä uusiutuvien raaka-aineiden osuutta polttoaineissa, korostaa LeasePlan Finland Oy:n operatiivinen johtaja Leila Kanerva.

    Ohjelmakirjauksessa kovat tavoitteet

    Suomen nykyisen hallituksen ohjelmakirjauksen tavoitteena on, että maantieliikenteessä käytetyn polttoaineen pitää vuonna 2030 sisältää 40 prosenttia uusiutuviin raaka-aineisiin perustuvia aineita. Suunnitelman mukaan Suomen maanteillä kulkee neljäntoista vuoden päästä lähes kaksi miljoona bensiinisekoitetta ja hieman yli miljoona dieselsekoitetta käyttävää henkilöautoa.

    Sähköautojen määrän toivotaan nousevan sataantuhanteen ja kaasuautojen lukumäärän puolestaan 50 000:een. Tällä hetkellä Suomessa on alle 300 kaasua voimanlähteenään käyttävää autoa. Kanerva näkee sadantuhannen sähköauton kovana tavoitteena.

    - Tarvitaan valtion voimakasta tukea eri muodoissa, jotta todellinen muutos autokannassa ja käyttövoimien jakaumassa voisi tapahtua. Ihmisistä osa on edelläkävijöitä ja rohkeita kokeilemaan, mutta heitä on suhteessa vähän.

    - Auto on jo muutoinkin kuluttajille iso investointi – sähköautot ovat erityisen kalliita. On hyvin todennäköistä, että nykyisillä hinnoilla sähköauton osto jää monelle vain haaveeksi. Vaihtoehtona ostamiselle on työsuhdeauto, johon mahdollisesti kohdistuvat verotusmuutokset voivat madaltaa kynnystä, Kanerva jatkaa.

    Kanerva muistuttaa, että vielä tällä hetkellä käytettyjen sähköautojen markkinassa leijuu useita epävarmuustekijöitä.

    - Emme vielä tiedä sähköautojen akkujen kestävyydestä riittävästi. Mitä tapahtuu akkujen takuiden päätyttyä? Toinen merkittävä kysymys liittyy sähköautojen jälleenmyyntiarvoon.

    - Uskon, että ensin hybridien osuus kasvaa voimakkaammin Suomessa. Hybridi voisi olla ensimmäinen luontainen askel siirtymässä sähköauton käyttöön.