artikkelikuva

Aurora tuo älykkään liikenteen Lappiin

17.02.2016

  • Auto ja liikenneLiikenneTeknologiatUudet moottoriteknologiat
  • Tunturi-Lappiin rakentuu maailman ensimmäinen älykkään liikenteen testialue. Tulevaisuudessa esimerkiksi Ylläksellä voi liikkua itseohjautuvalla autolla.

    Kun Reija Viinanen ajaa lumisella valtatie 21:llä Torniosta Ylitornion, Kolarin ja Pellon kautta Muonioon, hän hymyilee leveästi. Valtatie 21, eli Revontultentie, mutkittelee valtakunnanrajan tuntumassa harvaan asutulla seudulla. Liikenne on vähäistä - miltei olematonta - mutta Viinanen tietää liikennemäärän kasvavan lähivuosina. Tulevaisuudessa tällä tiellä operoivat keskustelevat autot ja robottiautot.

    - Aurora-hanke on muuttanut minun maailmani, Tunturi-Lapin Kehitys ry:n toimitusjohtajana työskentelevä Viinanen huokaisee kännykkäänsä pohjoiseen ajaessaan.

    -  Lappiin luodaan maailmanlaajuisesti merkittävä liikenteen automatisaation osaamiskeskittymä. Tunturi-Lappi tulee olemaan globaalissa mittakaavassa ensimmäinen talvinen ekosysteemi, jossa voidaan testata muun muassa älykkäitä autoja, miehittämättömiä ilma-aluksia ja robottiautoja.

    Suunnitelma kuulostaa massiiviselta, eikä Lappi ole suinkaan hankkeessa yksin. Kyseessä on valtion tukema rupeama, jossa mukana ovat Liikenne- ja viestintäministeriö, Liikennevirasto, Trafi, Maanmittauslaitos, Ilmatieteen laitos sekä autovalmistajien omistama karttasovellusyritys Here, ja ovi on jatkuvasti avoinna myös uusille toimijoille. Älykkäitä ajoneuvoja tullaan testaamaan sekä suljetuilla testiradoilla että myöhemmin myös tavallisilla pääteillä, kuten Revontultentiellä.

    - Aikaisemmin maakuntaamme moitittiin: talvella on liian kylmä, syksyllä liian loskaista, keväällä liian liukasta, sijainniltaan Lappi on liian kaukana kaikesta, porojakin aivan liikaa, ihmisiä liian vähän. Aurora-hankkeessa juuri nämä ovat suurimmat vahvuutemme.

    - Täällä laitteita voidaan testata ääriolosuhteissa. Mottomme on jos se toimii Suomen Lapissa, se toimii missä vain.

    Autonomisella ajoneuvolla Ylläksellä

    Digitaalisen murroksen myötä autoteollisuus kehittää voimakkaasti uusia konsepteja. Media uutisoi lähes viikoittain virtuaalituulilaseista, itsekseen ajelevista Norjan rekoista, itsestään paikkautuvista autonrenkaista, sähkö- ja vetyautoista ja niin edelleen. Autoteollisuus on Euroopassa suurin yksityisen sektorin investoija. On arvioitu, että vuoteen 2030 mennessä tutkimus- ja kehittämistyöhön sijoitetaan jopa 70 miljardia euroa. Vuonna 2030 maailmassa tulee olemaan jo 44 miljoonaa autonomista ajoneuvoa.

    - Suomella on mahdollisuus profiloitua globaalina edelläkävijänä älyliikenteen kasvavilla markkinoilla, toteaa Liikenneviraston pääjohtaja Antti Vehviläinen.

    - Liikenne on maailman suurin järjestelmä, ja kun se muuttuu, pitää muuttaa kaikki siihen liittyvä. Keskenään kommunikoivat autot ovat ensimmäinen askel. Tulevaisuudessa puhutaan liikenneturvallisuuden aspektista esimerkiksi siitä, että auto voi mitata kuljettajaltaan pulssin, verenpaineen ja insuliiniarvon, Reija Viinanen jatkaa.

    Valtiontasolla Aurora-hanke on jaoteltu useampaan projektiin, jotka integroituvat myöhemmin yhtenäiseksi älyliikenteen testialueeksi. Osaprojekteissa keskitytään liikenteen älykkääseen automaatioon, digitaaliseen liikenneinfrastruktuuriin, älykkääseen väyläomaisuuden hallintaan sekä liikkumiseen palveluna.

    Käytännössä tämä tarkoittaa, että esimerkiksi Tunturi-Lapin matkailukeskuksissa liikennepalvelut voidaan tulevaisuudessa osittain tuottaa autonomisilla ajoneuvoilla, jotka operoivat itsenäisesti käyttäen hyödykseen tiehen, keliin ja liikenteeseen liittyvää informaatiota.

    "Miten itseohjautuvat autot pärjäävät lumen, jään ja pimeyden keskellä?"

    Pilotointi aloitetaan Ylläkseltä

    Liikkuminen palveluna -konseptin (Mobility as a Service eli MaaS) pilotoinnin valmistelu on aloitettu Ylläksellä vuodenvaihteen jälkeen.

    - Kokeilemme pilottia kuluvan kevätsesongin aikana. Matkailijoille tarjotaan mahdollisuus kokeilla liikkumisen palveluja esimerkiksi paketoituna vaikka majoituksen yhteyteen, kertoo Liikenneviraston Liikenteen palvelut -yksikön päällikkö Juuso Kummala.

    - Tulevaisuudessa tähtäämme muun muassa siihen, että Helsingistä hiihtolomalle lähtevä henkilö voi esimerkiksi hotellia buukatessaan varata samalla tarvitsemansa liikkumisen. Hän saapuu vaikkapa junalla Kittilään ja sieltä sujuvalla kimppakyydillä tai autonomisella ajoneuvolla Ylläkselle. Hiihtokeskuksessa hän voi liikkua vaikka kutsuun perustuvalla älykkäällä suksibussilla, Kummala maalailee.

    Aurora-hankkeessa kartoitetaan parhaillaan yhteistyökuvioita muun muassa hotelliketjujen kanssa. Liikkumisen palvelut voisivat olla integroituja majoittumisen kustannuksiin. On kuitenkin muistettava, että vaikka pilotti keskittyykin matkailukeskuksiin ja sesonkiaikaan, on hankkeella mahdollisesti hyvinkin kauaskantoisia vaikutuksia.

    - Hankkeessa selvitämme, miten itseohjautuvat autot pärjäävät lumen, jään ja pimeyden keskellä. Miten ne esimerkiksi navigoivat, kun kaistamerkinnät ovat lumen alla? Kenties jo vuonna 2017 liikkuminen palveluna -konseptia voidaan laajentaa matkailukeskuksista muuallekin Lappiin.

    Juuso Kummala pitää mahdollisena, että esimerkiksi Kansaneläkelaitoksen lakisääteisissä vanhus- ja vammaiskuljetuksissa pystyttäisiin tulevaisuudessa hyödyntämään älykkäitä autoja. Tämä kuitenkin vaatii, että Suomen viranomaiset, kunnat, paikalliset yrittäjät ja asukkaat tekevät saumatonta pitkäjänteistä yhteistyötä.

    - Ei se tule helppoa olemaan. Mutta jos tämä olisi helppoa, tämä olisi tehty jo aikaisemmin.

    Kenties yhteinen sävel löytyy, kun älykäs liikenne konkretisoituu keskenään kommunikoivien autojen kautta. Aurora-hankkeen toimijat suunnittelevat esimerkiksi porovaroitusjärjestelmää, joka varoittaa kuljettajia edessä olevasta porotokasta ajantasaisesti.

    Mahdollista vain Lapissa

    Valtatie 21 on koko pituudellaan osa E8-tietä, joka jatkuu pohjoisessa Kilpisjärveltä aina Norjan Tromssaan saakka. Tieosuudella liikkuu noin 1 000 – 1 500 ajoneuvoa vuorokaudessa. Valtatie on tarkoitus kunnostaa. Tienparannustyöhön integroidaan ensimmäistä kertaa älykästä teknologiaa, kuten antureita ja mittauslaitteita.

    Tällä hetkellä hiljaisella raitilla ei näy jälkeäkään siitä kansainvälisen huomion tulvasta, jonka Aurora on saanut aikaan.

    - Hankkeella on mahdollista nostaa Lappi ja Suomi älyliikenteen maailmankartalle - kirjaimellisesti, Reija Viinanen kertoo.

    - Eurooppalaiset, japanilaiset ja kiinalaiset ajoneuvovalmistajat ovat olleet aktiivisia. Pohjoismaista kaikkein kiinnostunein on ollut Norja. Syy Norjan kiinnostukseen on yhteinen E8-tie, jota he haluavat kehittää yhdessä suomalaisten kanssa, Kummala jatkaa.

    Aurora avaa uusia liiketoimintamahdollisuuksia sekä lappilaisille, kansallisille yrityksille että uusille startupeillekin. Mukana ovat mm. Lapland Proving Ground ja Roadscanners Oy.

    - Vaikka Suomi ei varsinaisesti olekaan älykkäiden autojen valmistajamaiden kärkeä, on meillä silti huomattava määrä osaamista eri osa-alueilta.

    - Suomesta löytyy sähköbussivalmistaja Linkker Oy, laite- ja sensorivalmistajia sekä todella vahvaa tietoturvaosaamista. Kun yhdistämme nämä tekijät ja toimijat, kokonaisuudelle on kysyntää maailmallakin.

    Liikenneviraston Juuso Kummalan mukaan vastaavanlainen hanke ei mahdollistuisi missään muualla kuin Lapissa.

    - Tunturi- ja Pohjois-Lapissa sijaitsee jo valmiiksi runsaasti auto- ja rengasvalmistajien testauskeskuksia - osaaminen ja kontaktiverkostot ovat laajoja. Toinen vahvuus ovat ohuet liikennevirrat. Olisi hankala kuvitella autonomisten autojen testausta ensivaiheessa Helsingin kehäteillä, hän naurahtaa.

    - Kolmanneksi Lappi luo digitalisaatioon aivan uuden näkökulman: Visuaalinen, revontulten valaisema rauhallinen maisema poroineen yhdistyy uusimpaan digitaaliseen teknologiaan.