artikkelikuva

Älykäs auto on hyvä renki

09.10.2015

  • Auto ja liikennePysäköintiTeknologiatTurvallisuus
  • BMW:n uusi 7-sarjan malli parkkeeraa auton ahtaaseen parkkipaikkaan, vaikka kuski olisi ulkona autosta. BMW:n Timo Nikkari kertoo, miten muuten älykkäät autot avustavat kuljettajaa.

    Ruuhka on kova. Autot ovat välillä tiiviissä letkassa lähekkäin, välillä etäisyydet kasvavat. Nopeudet vaihtelevat, mutta liikenne junnaa. Kuskin mielenkiinto herpaantuu pitkäksi venyneellä matkalla.

    Autoletkan vauhti pysähtyy yllättävän nopeasti. Kuski havahtuu liian myöhään, eikä ehdi reagoida ajoissa. Aikaisemmin seurauksena olisi ollut peräänajo. Liikenneviraston mukaan peräänajoja tapahtuu Suomen maanteillä vuosittain reilut 300 ja määrä on ollut kasvussa. Suunta saattaa kääntyä, kun älykkäiden autojen kuljettajaa avustavat ominaisuudet yleistyvät.

    Nyt älykästä autoa ajaa BMW:n tuotepäällikkö Timo Nikkari, joka kertoo, miten hänen ajamassaan BMW X6:ssa olevat järjestelmät reagoisivat kuvatussa tilanteessa.

    Ensiksi auto lähettää optisen varoituksen. Auton tuulilasissa olevaan headup-näyttöön ilmestyy varoitus. Jos kuski ei huomaa tätä, auto antaa äänimerkin. Jos kuski ei vieläkään reagoi, auto alkaa jarruttaa itse.

    – Jos yksikin henki voidaan säästää näiden järjestelmien avulla, se on sen arvoista, Nikkari sanoo.

    Henkien säästymisestä on jo näyttöä. Kansainvälinen liikennefoorumi IRTAD kertoi tänä vuonna ilmestyneessä raportissa, että liikennekuolemat ovat vähentyneet yli 40 prosenttia jäsenmaissa. Yhdeksi syyksi raportti arvioi autojen parantuneet turvallisuusjärjestelmät. Nikkarin ajamassa autossa on myös kamerat, jotka seuraavat kuljettajan ajorataa kaistaviivojen avulla. Jos auto on siirtymässä pois ajoradalta, auto varoittaa tärisyttämällä rattia. Kaistanvaihtoihin ja ohituksiin puolestaan tuovat varmuutta peileissä olevat varoitusvalot, jotka kertovat onko kuolleessa kulmassa auto.

    – Uskon, että kun nämä ominaisuudet yleistyvät, samaan suuntaan ajavien autojen onnettomuudet tulevat vähentymään.

    – Kyse on myös siitä, että ajamisesta tehdään mahdollisimman suuri nautinto, Nikkari kuvaa.

    Älykkään autoilun kehitys vain kiihtyy

    Navigaattorit, vakionopeudensäätimet, pysäköintitutkat ja kamerat ovat olleet varusteina autoissa jo muutaman vuoden. Nyt älykkään autoilun kehitys on kiihtynyt entisestään. BMW:n Nikkari pohtii, että autotehtaiden kilpailu on siirtymässä juuri erilaisiin kuljettajaa avustaviin järjestelmiin.

    – Usealla valmistajalla alkaa olla kaiken kokoisia ja tehoisia autoja. Jollakin valmistajien täytyy erottua toisistaan. Se voi usein liittyä auton turvallisuuteen ja ajomukavuuteen.

    Nikkari jakaa kuljettajan avustamisen ja älykkään autoilun kolmeen kenttään. Ensimmäinen liittyy auton voimalinjaan ja sutimisen estoon, kun auto pyrkii sopeutumaan olosuhteisiin ja tien profiiliin.

    – Jos keliolosuhteet ovat hankalat ja kuljettaja tekee virheen, auto voi korjata tilanteen. Autojamme on vaikea saada pyörähtämään ympäri.

    Tämän lisäksi auto voi ohjata kuskin perille entistä helpommin. Navigaattorit ovat nykyään integroituja ja BMW:ssä reittiohjeet voi valita halutessaan näkymään headup-näytölle, jolloin katse pysyy tiessä koko ajan. Kolmas älykkäiden autojen ominaisuus onkin, että ne lisäävät huomattavasti turvallisuutta.

    Kuljettajan apuna, ei korvaajana

    Turvallisuuden parantaminen näkyy myös BMW:n uusimmissa malleissa. Auto varoittaa esimerkiksi jalankulkijoista auton kulkureitillä. Pimeällä se tunnistaa infrapunanäön avulla ajoradan tuntumassa olevat jalankulkijat ja eläimet.

    Auton valot ovat adaptiiviset, eli ne seuraavat tietä, eivätkä osoita samaan suuntaan kuin auton keula. Valot helpottavat pimeässä ajamista myös muuten: ne vaihtuvat pitkistä valoista lyhyisiin automaattisesti, kun maantiellä tulee vastaan toinen auto.

    "Auto tunnistaa infrapunanäön avulla ajoradan tuntumassa olevat jalankulkijat ja eläimet."

    Turvallisuutta lisää integrointi, jonka avulla kuski välttyy näpräämästä kännykkää, radiota ja muita laitteita erikseen hankalasta paikasta.

    – Kaikki on peukalon alla, Nikkari sanoo ja pyörittää sormensa alla olevaa ohjainta.

    Katse pysyy tiessä, sillä käytössä on headup-näyttö. Headup-näyttö tarkoittaa nimensä mukaisesti, että kuljettajan pää pysyy pystyssä, kun katse ei hakeudu pois tiestä esimerkiksi navigaattoriin ja nopeusmittariin.

    Virtuaalinen kuva muodostuu projektioyksikössä, josta se projisoidaan tuulilasiin ja on luettavissa kaikissa valaistusolosuhteissa. Keskeiset ajotiedot kuten nopeudet tai navigointiohjeet on huomattavasti nopeampi nähdä, koska silmän ei tarvitse muuttaa kohdennusta kauko- ja lähietäisyyden välillä. Näyttöön saa myös pysyväksi tiedon ajamansa tienpätkän nopeusrajoituksesta.

    BMW:llä iso osa ominaisuuksista on valinnaisia. Ominaisuudet ovat saatavilla lähes kaikkiin BMW:n uusiin malleihin.

    – Paketista voi valita ne asiat, jotka sopivat esimerkiksi omaan asuinpaikkaan ja tarpeeseen, Nikkari vinkkaa.

    Mukavuutta lisää esimerkiksi auton ruuhka-ajo-ominaisuus. Auton voi asettaa seuraamaan edessä olevaa autoa, jolloin auto hoitaa kaasun ja jarrun. Kuskin on pidettävä kuitenkin kädet auton ratilla.

    Älykkään auton ominaisuudet tuovat esille kehityksen, josta tullaan keskustelemaan paljon lähivuosina. Moni yritys valmistelee parhaillaan autoa, joka toimii ilman kuljettajaa.

    – Ei tarvitse olla ydinfyysikko, että alkaa ajatella, ettei tästä ole pitkä matka siihen, että me kaikki istumme takapenkillä, Nikkari sanoo auton ratissa.

    Tässä vaiheessa laki asettuu hidasteeksi kehityksessä. Laki edellyttää, että auto ei liiku, jos kuski ei ohjaa sitä. Nikkari painottaa, että älykkäässä autossa auto on edelleen apujärjestelmä ja kuljettaja ohjaa.

    – Kaikki lähtee autoilijasta. Me voimme tehdä autoilusta mukavampaa ja turvallisempaa.

    "Ei tarvitse olla ydinfyysikko ajatellakseen, ettei tästä ole pitkä matka siihen, että me kaikki istumme takapenkillä."

    Pysäköintiä ei voi tehdä enää helpommaksi

    Mietitään vielä yhtä tavallista auto-onnettomuustyyppiä. Autoilija on risteyksessä kääntymässä sivuun, mutta ei havaitse sivulta tulevaa autoa tai arvioi autojen nopeudet väärin. Seurauksena on todennäköisesti onnettomuus.

    BMW tuo lähi kuukausina markkinoille uuden 7-sarjan mallin, joka vie kuljettajan avustuksen taas vähän pidemmälle. Kuvailtu onnettomuus voidaan mahdollisesti välttää, sillä uudessa autossa on risteävän liikenteen seuranta. Se tarkoittaa, että auto seuraa sivuilta tulevaa liikennettä ja varoittaa, mikäli autoilijan nopeus ei ole riittävä sivulta tulevaan liikenteeseen nähden.

    Autossa on myös pysäköimistä helpottava ominaisuus, josta Nikkari on innoissaan.

    – Usein auto joudutaan pysäköimään kaupungissa niin ahtaaseen paikkaan, että kuljettajan on hankala nousta autosta.

    Uuden omaisuuden myötä kuski voi ajaa parkkiruudun viereen ja auton avainkortissa olevan kosketusnäytön avulla käskeä autoa pysäköimään itse itsensä.

    – Sen helpommaksi ei pysäköimistä voi tehdä, Nikkari sanoo.

    Autoa ei voi ohjata loputtomiin uuden ominaisuuden avulla, sillä se on ohjelmoitu liikuttamaan autoa vain noin auton mitan verran.

    Ykkönen muistetaan

    BMW:n lisäksi myös muut autonvalmistajat pyrkivät olemaan tuotekehityksen kärjessä. Kilpailu on kovaa.

    – Se on sama kuin urheilussa. Ykkönen muistetaan. Se hyötyy, joka tuo autoonsa ensiksi uuden innovaation.

    Nikkarin mukaan BMW:llä tuotekehitystä ohjaavat muun muassa onnettomuudet ja asiakaspalaute.

    – Tuotekehityksemme kuuntelee asiakaspalautetta ja tutkii, millaisia onnettomuuksia sattuu. Sitä kautta kehitetään onnettomuuksia ehkäiseviä ominaisuuksia, Nikkari kertoo.

    Seuraavaksi huomio kuskiin

    Älykäs auto navigoi itsensä parkkiruutuun, se varoittaa jalankulkijoista ja risteävistä autoista. Auto sopeuttaa valot ympäristöön ja jopa jarruttaa kuskin puolesta. Nämä ominaisuudet ovat jo markkinoilla. Mihin premium-luokan autot sitten kehittyvät seuraavina vuosina, kun kuskiton auto ei ole vielä lähivuosina todellisuutta? Nikkari esittää oman arvionsa seuraavan muutaman vuoden aikana tapahtuvasta kehityksestä.

    – Auton ympärillä tapahtuvat asiat voidaan ennakoida autoissamme olevan tekniikan avulla hyvin jo nyt. Uskon, että pian auto varoittaa, jos kuski alkaa uupua, tai huomaa jos kuski saa sairaskohtauksen. Seuraavaksi katseet kohdistetaan auton sisälle.