Kuljettajalle Autoilijan talvi – ehkäise tuulilasivauriot ja pakkasen aiheuttamat ongelmat

Autoilijan talvi – ehkäise tuulilasivauriot ja pakkasen aiheuttamat ongelmat

4.1.2016 8.00

Talvella autoilijan haasteina ovat erityisesti pakkasesta aiheutuvat ongelmat, huurtuminen sekä tuulilasiin lentävät nastat.

Nastat irtoavat renkaista helpommin, kun alla on kuiva asfaltti. Varmistamalla, että renkaiden pyörimissuunta pysyy samana vaihdosta toiseen, voi nastojen irtoamista vähentää. Kokonaan sitä ei voi estää, ja siksi erityisesti lumeton alkutalvi onkin tuulilasivahinkojen aikaa. Omalla ajotavalla voi kuitenkin pyrkiä välttämään vahingon.

"Turvaväli on tärkein, ja oikeastaan ainoa keino, jolla voi ennaltaehkäistä lasivahinkoja. Tuulilasin lisäksi turvavälin pitäminen säästää myös auton keulaa kiveniskuilta", selvittää tekninen päällikkö Jukka Myyrinmaa LeasePlanilta.

Jos tuulilasiin kuitenkin tulee halkeama, on lasi vaihdettava mahdollisimman pian. Myös pienet kiveniskemät kannattaa korjauttaa pikaisesti, sillä pienestä vauriosta voi tulla iso halkeama yllättävän nopeasti, ja lasin vaihtamisen hinta on moninkertainen verrattuna pienen vaurion korjauskustannukseen.

"Ensiavuksi pieneen kiveniskemään toimii tarkoitukseen valmistettu tarra – tai ihan tavallinen teippikin. Tarkoituksena on ehkäistä halkeaman laajeneminen ja suojata vauriokohtaa lialta, jolloin korjauksen lopputulos on yleensä parempi", Myyrinmaa valottaa.

Tarkista dieselin laatu ja hyödynnä esilämmitystä

Jotta ajoneuvo ei jättäisi pulaan, tulee varsinkin dieselmoottorilla ajavien olla tarkkana talven ensimmäisten pakkasten aikaan:

"Jottei matka katkeaisi kesken, pitää ehdottomasti tankata talvilaatua, sillä kesälaatuinen diesel hyytyy jo muutaman asteen pakkasessa. Pohjois-Suomen kovimpiin pakkasiin on tietyillä asemilla tarjolla erikseen myös arktista laatua", Myyrinmaa muistuttaa.

Kylmillä keleillä huomiota kannattaa kiinnittää myös auton esilämmitykseen. Kylmän moottorin käynnistäminen pakkasella lisää polttoaineenkulutusta ja synnyttää enemmän haitallisia päästöjä. Lisäksi lämpimällä ja sulalla autolla on sekä miellyttävämpää että turvallisempaa lähteä liikenteeseen.

Jos käytössä on polttoainetoiminen lisälämmitin, on hyvä pitää mielessä muutama tärkeä seikka:

"Polttoainetoiminen lämmitin kannattaa jättää päälle, kun lähtee ajamaan, ja antaa sen sammua itsekseen. Jos lämmitintä käytetään vain lyhyitä aikoja, eli katkaistaan aina esimerkiksi vartin lämmityksen jälkeen, se menee tukkoon ja lopulta rikkoutuu", painottaa Jukka Myyrinmaa.

Lämmityksen jälkeen autolla pitää ajaa vähintään yhtä pitkä aika kuin sitä on lämmitetty, jotta akku ehtii latautua riittävästi seuraavaa käynnistystä varten.

Mikäli autoa ei ole aikaa esilämmittää, kannattaa sen antaa lämmetä hetki tyhjäkäynnillä. Rauhallinen ajotapa antaa voitelunesteille aikaa lämmetä ja alkaa toimia asianmukaisesti.

Kovilla pakkaskeleillä on hyvä muistaa, että akun latautumisen turvaamiseksi autolla tulee välillä ajaa pidempiä matkoja (vähintään 30 minuuttia). Akun varaustila laskee kylmässä ja lisäksi kovassa pakkasessa käynnistäminen kuluttaa enemmän virtaa kuin lämpimässä käynnistäminen. Käynnistämisen jälkeen akku on vielä jääkylmä eikä ota vastaan laturin tuottamaa virtaa ennen kuin on ehtinyt lämmetä riittävästi.  
 

Myyrinmaa toivottaa turvallisia kilometrejä, ja muistuttaa vielä lopuksi ilmastoinnin käytöstä talvella:

"Se tehostaa huurteenpoistoa ja ehkäisee ilmastointilaitteen jumiutumista talven aikana; näin varmistetaan viihtyisät kilometrit myös ensi keväänä."

Autoilijan talven muistilista

  • Ehkäise tuulilasivaurioita varmistamalla, että nastarenkaiden pyörimissuunta on oikea, ja huolehdi ajaessasi riittävästä turvavälistä.
  • Minimoi tuulilasivahinko suojaamalla pieni kiveniskemä tarkoitukseen valmistetulla tarralla tai tavallisella teipillä. Korjauta mahdollisimman pian.
  • Tankkaa dieselautoon talvilaatuista dieseliä hyvissä ajoin ennen pakkasia. 
  • Hyödynnä auton esilämmitystä jo pienistä pakkasista lähtien.
  • Älä sammuta polttoainetoimista lisälämmitintä, vaan anna sen sammua itsekseen ajon aikana. Muista, että lämmityksen jälkeisen ajomatkan pitää olla vähintään lämmitysajan mittainen, jotta akku ehtii latautua riittävästi seuraavaa käynnistystä varten.
  • Erityisesti ennen lomamatkoja ja muita pidempiä reissuja kannattaa varmistaa, että auto on huollettu ja katsastettu sekä tarkistaa öljyt ja valojen toimivuus. Jos suuntaat ulkomaille, selvitä etukäteen, saako kohdemaassa ajaa nastarenkailla.
 

Tarkempaa tietoa esilämmityksestä löytyy Motivan sivuilta.

Joko olet tutustunut LeasePlan-sovellukseen? Sieltä löydät kätevästi esimerkiksi toimintaohjeita eri tilanteisiin sekä eri palveluntarjoajien yhteystiedot. Lue lisää ja lataa sovellus täältä.